6 askelta terveyteen – näin asioit Aavassa

Lääkärissä käynti on huoletonta, kun pidät muutaman asian mielessä. Näitä askelia seuraamalla saat eniten irti käynnistäsi Aavassa. Tämä teksti koskee perinteistä vastaanottokäyntiä. Aavasta löydät myös yleislääkärin ja valikoitujen erikoislääkäreiden etävastaanoton.

1. Varaa aika

Tiedätkö jo, minkä alan erikoislääkärille tahdot ajan? Hienoa! Aavan ajanvaraus palvelee sinua osoitteessa aava.fi. Voit varata ajan myös puhelimitse numerosta 010 380 3838*. Jos et ole varma, kuka asiantuntijoistamme pystyy auttamaan sinua parhaiten tai kuinka pitkän vastaanottoajan tarvitset, voit kysyä neuvoa samasta numerosta. Kannustamme tutustumaan palveluihimme ja lääkäreihimme myös nettisivuillamme.

Varauksen yhteydessä varmistamme henkilöllisyytesi.  Tarvitsemme myös puhelinnumerosi ja osoitetietosi, jotta saamme sinuun tarvittaessa yhteyden.

Esteen sattuessa pyydämme perumaan varatun ajan soittamalla ajanvaraukseen. Internetvaraukset voi perua puhelimitse tai varausvahvistuksen linkin kautta.

2. Valmistaudu kotona

Jos mielessäsi on kysymyksiä lääkärille, ne kannattaa kirjoittaa ylös, jotta muistat varmasti selvittää sinua askarruttavat asiat.

Tiedot aiemmista käynneistäsi Aavassa löytyvät potilastietojärjestelmästämme. Voit ottaa mukaan muiden lääkärikeskusten sairaskertomukset ja tutkimustulokset, jos ajattelet, että niistä voisi olla hyötyä. Mikäli käyt etukäteen hyväksymässä tietojen luovutuksen Omakanta-palvelussa, lääkärisi pääsee tarkastelemaan julkisen puolen ja joidenkin yksityisten lääkärikeskusten tekstejä. Luvallasi voimme pyytää sinua koskevia tietoja muilta lääkärikeskuksilta myös vastaanottokäyntisi jälkeen.

3. Ilmoittaudu Aavassa

Aavassa lääkärikäynti alkaa ilmoittautumalla toimipisteen vastaanotossa. Voit ilmoittautua itsepalveluautomaatilla tai asioida vastaanottohoitajan kanssa. Ota mukaan henkilöllisyystodistus ja Kela-kortti tai henkilökortti, johon on liitetty sairausvakuutustiedot. Suosittelemme, että saavut toimipisteeseen 10 minuuttia ennen varatun vastaanottoajan alkua.

Aavan henkilökunta kertoo sinulle, missä huoneessa lääkäri ottaa sinut vastaan ja missä voit odottaa vastaanoton alkua. Vältä menojen sopimista sille kellonlyömälle, kun vastaanottoajan on tarkoitus loppua. Lääkärimme pyrkivät pysymään aikataulussa, mutta pieneen myöhästymiseen kannattaa varautua. Myös oma vastaanottokäyntisi saattaa venyä esimerkiksi jatkotutkimusten vuoksi, joten ylimääräinen aika sujuvoittaa asiointia.

4. Mene lääkäriin

Lääkäri kutsuu sinut vastaanottohuoneeseen nimelläsi. Vastaanoton aluksi tilanteesi kartoitetaan keskustelemalla. Lääkäri kyselee oireistasi, vaivoistasi ja toiveistasi. Sen jälkeen vastaanotolla tehdään tarvittavat tutkimukset.

Lääkäri tekee kanssasi jatkohoitosuunnitelman, ja ohjaa sinut saman tien tarvittaviin laboratorio- ja kuvantamistutkimuksiin. Vastaanoton jälkeen lääkäri kirjaa tapaamisen tiedot Aavan potilastietojärjestelmään tiedoksi seuraavaa käyntiä varten.

Ajanvarausta vaativiin jatkotutkimuksiin tai -toimenpiteisiin saat apua vastaanoton hoitajilta. Voit myös jättää puhelinnumerosi, niin hoidonjärjestelijämme ottaa sinuun yhteyttä. Teemme parhaamme, että Aavassa hoitosi on sujuvaa ja sinulla on aina selkeä tieto siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi. 

5. Kuule tulokset

Saat hoito-ohjeet ja mahdollisen lääkereseptin heti, kun diagnoosi selviää.

Lääkäri kertoo tutkimusten tulokset puhelimitse, testiviestillä, Omakanta-palvelussa tai uudella vastaanottokäynnillä. Lääkärin kanssa kannattaa sopia jo vastaanotolla, kuinka tulokset toimitetaan. Jatkohoito voidaan toteuttaa myös etävastaanotolla, mikäli lääkärisi on mukana palvelussa.

Kun tarvittavat jatkotutkimukset tehdään Aavassa, hoitosi nopeutuu, sillä tulokset välittyvät suoraan hoitavalle lääkärille. Aavassa tehdyt tutkimukset ovat aina korkealaatuisia ja vertailukelpoisia keskenään.

6. Maksaminen

Voit maksaa käyntisi toimipisteen vastaanotossa käteisellä, pankki- ja luottokorteilla, Aava-tilillä tai Aavan lahjakortilla. Lasku muodostuu asiantuntijan palkkiosta, tutkimusten ja toimenpiteiden kustannuksista, hinnaston mukaisesta toimistomaksusta sekä Kanta-maksusta, joka kattaa kansallisen potilasarkiston ja e-reseptin kustannukset.

Kela korvaa osan tutkimus- ja hoitokuluista. Kun näytät Kela-kortin, saat hoidostasi saman tien Kela-korvaukset.

Vastaanottokäynnin voi perua veloituksetta 12 tuntia ennen vastaanottoajan alkua. Peruuttamattomasta tai liian myöhään perutusta ajasta perimme hinnaston mukaisen maksun.

Etkö jaksanut lukea? Tässä lyhyesti tärkeimmät kohdat:

Varaa aika netissä osoitteessa aava.fi tai puhelimitse 010 3803838.

Saavu paikalle 10 minuuttia ennen vastaanottoaikaa. Varaa vähän aikaa myös vastaanoton jälkeen.

Tapaa lääkäri. Pyrimme siihen, että saat kaiken tarvitsemasi hoidon yhdellä käynnillä.

Kuittaa käyntisi. Kun otat mukaan Kela-kortin, saat korvaukset heti.

*Puhelut 010-alkuisiin yritysnumeroihin maksavat kotimaan lankaliittymistä 0,08 €/puhelu + 0,06 €/minuutti ja kotimaan matkapuhelimista 0,08 €/puhelu + 0,17 €/minuutti. Nauhoitamme ajanvarauspuhelut palvelumme kehittämiseksi.

 

Kyllä hoituu - lääkärikeskus Aavassa asiointi on huoletonta