10x naisen elämää - Aava mukana juttusarjassa

Aava seuraa naisten elämänkaarta Idealistan kanssa toteutettavassa juttusarjassa. Marraskuun 2016 ja helmikuun 2017 välillä ilmestyy yhteensä 10 tekstiä naisen itsetunnosta, hyvinvoinnista ja voimavaroista. Lista täydentyy juttusarjan edetessä!

Rohkeutta itsensä hyväksymiseen

Sarjan ensimäisessä jutussa bloggari Miia Ezen kertoo naiseksi kasvamisesta ja rohkaisee nuoria naisia intiimeissäkin asioissa. Miia itse on kamppaillut pienirintaisuuden kanssa, mutta ei enää anna sen estää häntä nauttimasta elämästä. Miian avaimet elämästä nauttimiseen ovat rohkeus, uskallus ja unelmointi.

"Me jokainen tuomme itseämme parhaiten esille valloittavalla persoonalla, ja sitä voi, ja pitääkin aina kehittää eteenpäin. Kuka haluisikaan tulla huomatuksi vain rintavarustuksellaan? Eikö ole ihanempaa, että sinut muistetaan upean persoonasi vuoksi?"

Lue koko juttu: Itsensä hyväksymisestä seuraa paljon hyvää

Kun nuori kysyy "Oonko mä ok?"

Tässä jutussa Nuorten Naisten Aavan seksuaalineuvoja Mari Päiväniemi avaa naiseksi kasvamisen kiemuroita. Tärkeintä on se, että nuori saa muuttua nuoreksi aikuiseksi hyväksyvässä ilmapiirissä.

Päiväniemen mukaan aikuisten tulisi asettua aina nuorten asemaan kaikkitietävän roolin sijaan. On tärkeää oppia aistimaan ja myötäelämään nuoren naisen maailmaa.

"Se, miten omasta kehosta puhutaan kotona ja miten nuoren esittämiin kysymyksiin vastataan, vaikuttavat olennaisesti nuoren kasvuprosessiin ja oman identiteetin kehittymiseen."

Lue koko juttu: Tärkein asia nuoren itsetuntemuksessa

Vanhempi, näin vahvistat nuoren itsetuntoa

Vanhempien vaikutus nuoren itsetuntoon on valtava. Nuoren itsetunto ja itsearvostus kasvavat, kun kotona rohkaistaan, tuetaan ja ollaan aidosti kiinnostuneita nuoren elämästä. Poimi tästä jutusta tärkeät keinot nuoren itsetunnon vahvistamiseen.

"Sano, että olet kaunis tai komea ja sopiva juuri sellaisena kuin olet. Opeta nuorelle, että itseään ei kannata verrata muihin. Uniikkina omana itsenään eläminen on paljon ihanampaa."

Lue koko juttu: 12 vinkkiä vanhemmille: näin vahvistat nuoren itsetuntoa

Eka kerta gynekologilla, mitä siellä tapahtuu?

Sarjan neljännessä osassa gynekologi Leena Väisälä neuvoo, miten valmistautua ensimmäiseen käyntiin gynekologilla. Kun nuori tietää, mitä gynekologin vastaanotolla tapahtuu ja minkälaisia asioita siellä kysytään, käynti ei jännitä niin paljon.

Suurin jännitys kohdistuu yleensä sisätutkimukseen, mutta sitäkään ei ole aina välttämätöntä tehdä. Esimerkiksi ensimmäinen ehkäisy järjestyy yleensä vain tapaamalla ehkäisyneuvoja tai lääkäri. Gynekologilla käynti on tärkeä osa omaan kehoon tutustumista ja terveydestä huolehtimista, joten siihen kannattaa suhtautua ilolla ja uteliaisuudella!

Lue koko juttu: Nämä asiat sinun pitää tietää gynekologilla käynnistä

Kahdeksan apua kinkkisiin PMS-oireisiin

PMS eli premenstruaalioireyhtymä tarkoittaa ennen kuukautisia esiintyviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita, jotka häiritsevät elämää.

PMS-oireisiin kuuluvat muun muassa ärtyneisyys, unettomuus ja päänsärky. Särkylääkkeiden syömisen lisäksi kannattaa kokeilla esimerkiksi liikuntaa. Lue kahdeksan vinkkiä, kuinka kestät inhottavat PMS-oireet.

Lue koko juttu: Vältä kahvia ja kokeile vitamiinilisää – näillä vinkeillä helpotat PMS-oireita

Teitkö lupauksen paremmasta elämästä?

Oletko siellä, missä vuosi sitten halusit itsesi näkevän? Teitkö muutoksia ja valintoja, jotka saivat sinut kenties voimaan paremmin, liikkumaan enemmän tai iloitsemaan hetkestä?

Näin kysyy health coach ja personal trainer Heidi Tainio. Heidi ehdottaa, että tekisimme muutoksia lempeämmällä otteella. Niin, että vuoden päästä ei tarvitse kirjata enää samoja tavoitteita ylös. Blogikirjoituksessaan hän jakaa vinkit liikunnasta, motivaatiosta, levosta, unesta ja ravinnosta.

"Todellinen onnellisuus lähtee meistä sisältä, omasta ajattelutavasta ja siitä, miten hyvin viihdymme itsemme kanssa. Terveelliset elämäntavat rennolla ja sallivalla otteella luovat hyvän olon, joka loistaa meistä ulos", Tainio kirjoittaa.

Lue koko juttu: Uusi Vuosi, Uusia Alkuja – matkalla tasapainoon

Jaksamiseen vaikuttaa myös sisäinen hyvä olo

Omaa hyvinvointia tarkasteltaessa on hyvä muistaa, ettei ihminen ole pelkästään fyysinen keho. Myös sisäinen keho tarvitsee huomiota, muistuttaa seksuaalineuvoja Mari Päiväniemi.

Sisäinen keho muodostuu henkilön historiasta, perhesiteistä, koulutuksesta, työstä ja sosiaalisista suhteista, ajatuksista, tunteista ja traumoista. Ne vaikuttavat koko elämään: mielialaan, tapoihin, asuinympäristöön, harrastuksiin sekä unenlaatuun ja hyvinvointiimme.

"Ravinto, liikunta ja lepo luovat tärkeän pohjan kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. Tasapaino näiden kolmen välillä vaikuttaa siihen, miten hyvin voimme."

Lue koko juttu: Näin pidät huolta jaksamisestasi

Pienet keinot arjen energian lisäämiseen

Hyvinvointitekojen ei tarvitse olla suuria, sillä keho ja mieli iloitsee jo pienistä muutoksista. Pikkupuroista kasvaa suuri virta - myös terveydessä! Esimerkiksi nesteytyksestä huolehtiminen, töiden lomassa jaloittelu ja värin lisääminen lautaselle ovat vaivattomia tekoja, joilla on suuri merkitys.

Lue koko juttu: 7 tapaa, joilla lisäät energiaa arkeesi