Blogisarja naisen terveydestä jatkuu – lue uusimmat jutut

Aava seuraa naisen elämää Idealistan kanssa toteutettavassa juttusarjassa. Ensimmäisissä 10 kirjoituksessa perehdyttiin nuoren naisen terveyteen ja hyvinvointiin. Nyt sarja jatkuu kirjoituksilla seuraavasta elämänvaiheesta ja siihen liittyvistä voimavaroista ja kuormitustekijöistä. Lista päivittyy kevään 2017 mittaan.

Äidin terveys edistää koko perheen hyvinvointia

Mikä merkitys on äidin omalla ajalla? Tätä pysähtyy pohtimaan bloggaaja Kerttu Pylvänäinen Modernisti kodikas -blogissaan.

"Omalla ajalla tarkoitan hetkiä, jolloin kukaan ei vaadi, odota tai toivo minulta mitään. Hetkiä, jolloin saan joko vain olla tai tehdä jotain sellaista, mitä en normaaliarjessa voi tehdä", Pylvänäinen muotoilee.

Pylvänäinen muistuttaa, ettei ruuhkavuosissa saa unohtaa itseään. Kiireessäkin kannattaisi tehdä sitä, mikä innostaa, saa suupielet hymyyn ja akkuja latautumaan.

Lue koko juttu: Älä unohda itseäsi

Stressi on yhteydessä syömiseen ja painonhallintaan

Stressin myötä syömisrytmit muuttuvat ja liikuntaan on vähemmän mahdollisuuksia. Vaikka stressin vaikutukset painoon ovat väestötasolla varsin pienet, reagointi stressiin on hyvin yksilöllistä. Toinen saattaa lihoa ja toinen laihtua.

Tilapäinen stressi kuuluu sopivasti annosteltuna elämään. Pitkäkestoinen stressi, jossa keho käy jatkuvasti ylikierroksilla on sen sijaan haitallista, kertoo työterveyshuollon erikoislääkäri Eira Roos.

"Stressin lähteitä kannattaa pyrkiä tunnistamaan ja vaikuttamaan niihin", Roos sanoo.

Lue koko juttu: Lihottaako stressi?