Elintapojen muutoksella parempaan tasapainoon!

Aava Hyvinvointiklinikan vakioasiakas asianajajana ja osakas Janne Lauha Castrén & Snellman asianajotoimistosta kertoo, millä säilyttää oman elämänsä tasapainon hektisessä työrytmissä.

Mittaustulokset herättivät elämäntapamuutokseen

Kaksi vuotta sitten Janne Lauha toteutti ystävänsä suosituksesta hyvinvointianalyysin Firstbeat menetelmällä ja tulokset kertoivat karua kieltä. Kolmen vuorokauden mittaus kertoo lähes kaiken ihmisen sen hetkisestä kuormittumisesta, palautumisesta, unen laadusta ja mahdollisten liikuntasuoritusten harjoitusvaikutuksista. Lauhan mittaustuloksista selvisi, että kuormitus on huipussaan lähes koko ajan ja palauttavaa toimintaa ei ollut ollenkaan. ”Lähestyin 50 vuoden ikää ja tulokset eivät ainakaan paranisi, ellei jotakin ala tehdä”, Lauha toteaa.

Elämäntavat remonttiin

Janne Lauha tapasi Aavan Hyvinvointipalveluiden personal trainerin Jussi Sievälän. He laativat yhdessä liikuntasuunnitelman ja myöhemmin myös ruokavalio uudistettiin. Lauha kertoo harrastaneensa aina liikuntaa, mutta kuntosalilaitteiden käyttö oikein ja tehokkaasti tuli tutuksi vasta projektin myötä. Nykyään Hyvinvointiklinikan sali kutsuu kolmena aamuna viikossa. Kiireisen työn vuoksi Lauha ei syönyt välttämättä mitään päivän aikana. ”Ruokailu jäi usein iltaan, jolloin tuli syötyä enemmän ja raskaammin. Nykyään pyrin syömään viisi kertaa päivässä ja jaksan paljon paremmin”, Lauha kertoo. ”Unen laatu on ollut aina hyvää, mutta entisen kolmen tunnin yöunien sijaan, nukun kuusi tai seitsemän tuntia”, Lauha kertoo.

Liikunnan lisäksi Janne Lauha harrastaa kulttuuria, jonka kokee palauttavana toimintana ja hyvänä vastapainona työlle. ”Viikonloppuisin on tärkeää olla myös pidempiä jaksoja, jolloin työkone pysyy kiinni”, Lauha muistuttaa.

Motivaatiota tekemiseen

Janne Lauha on palveluammatissa, jonka vuoksi ei voi juurikaan päättää omasta ajan käytöstään. Asiakkaiden tarpeet ovat aina etusijalla ja sanelevat päivien sisällön. Palo tekemiseen ja työhön on kuitenkin kova, ilman motivaatiota työ olisi paljon kuormittavampaa. ”Motivaatio on kasvanut työuran aikana koko ajan, mutta tällä hetkellä ja tässä työssä, se on huipussaan”, Lauha kertoo. Haasteet ja monipuolisuus pitävät huolen siitä, että työ ei ole tylsää.

Toiminnan perustana yhteisöllisyys

Osakkuuteen perustuvan asianajotoimiston toiminnan kulmakivi on yhteisö. Kollegoiden kanssa yhdessä tekeminen on kaikki kaikessa. Ilman yhteisöllisyyttä ei voi harjoittaa toimintaa. Yhteisöllisyys on ollut aina Lauhan elämässä tärkeää. Hän on toiminut erilaisissa luottamustoimissa myös työn ulkopuolella.

Turvallisuuden merkitys

Turvallisuuden ajatteleminen vetää hetkeksi hiljaiseksi. Lauha toteaa, että turvallisuutta ei edes ajattele, koska se on niin itsestään selvää. ”Suomi on sellainen lintukoto verrattuna muihin, että turvallisuutta pitää ihan perusasiana.” Työ tietenkin merkitsee turvallisuutta.

Kuormitustekijöistä voimavaroihin

Työn hektisen luonteen vuoksi varsinaista lomaa työstä ei ole koskaan. Kesälomallakin pitää olla tavoitettavissa tarpeen mukaan. Lauha sanoo saman, mikä Suomessa on monilla muillakin aloilla yleistä. Heinäkuu on Suomessa hiljainen, mutta Euroopassa täyttä työaikaa. Digitalisaation ansiosta suurin osa palavereista voidaan hoitaa etäyhteyden kautta.”Asianajotoimiston toimeksiannoista on kuitenkin yli puolet kansainvälisiä, ja matkustamista on jonkin verran. Ei kuitenkaan niin paljon kuin entisessä työssäni pörssin lakimiehenä”, Lauha muistelee.

Tärkein voimavara Lauhalle on ehdottomasti perhe ja koti. Yhdessä vietetty aika, mökillä puuhastelu, kävelylenkit ja melominen ovat täydellistä vastapainoa työlle. Viikonlopun ja lomien pidemmät unijaksot auttavat myös palautumaan ja jaksamaan arjessa paremmin.

Hyvinvointipalveluiden rooli

Elämäntapamuutoksen johdosta paino on pudonnut seitsemän – kahdeksan kiloa, veriarvot ovat parantuneet ja erityisesti kolesteroliarvot ovat laskeneet. Aavan hyvinvointipalveluiden asiantuntijoilla on ollut iso rooli muutoksessa ja tarkoitus on jatkaa samaan malliin.

Lauha aikoo jatkaa kuntosalilla käyntiä muutaman kerran viikossa kuten tähänkin asti. Personal trainer Jussi päivittää saliohjelman kuukauden välein, jotta kehitystä tapahtuu ja motivaatio pysyy yllä. Lauha kertoo, että kesäksi on sitten ihan oma ohjelma, jota voi toteuttaa helposti mökillä. ”Jussi tekee myös vaimon treeniohjelman, joten kesällä voidaan treenata yhdessä.”

Teksti: Karita Kangasmaa