Aava Hyvinvointi- ja urheiluklinikka

Takaako raskas fyysinen työ hyvän kunnon?

”Koska teen fyysisesti raskasta työtä, minun ei tarvitse harrastaa vapaa-ajalla liikuntaa.”

Tämä on yleinen käsitys, joka vallitsee fyysistä työtä tekevien keskuudessa, kertoo työfysioterapeutti ja hyvinvointikoordinaattori Jenna Rantala. Mutta onko asia todella näin?

Raskas fyysinen työ vaatii vastapainokseen monipuolista liikuntaa. Työhön liittyvä fyysinen kuormitus on usein yksipuolista ja kohdistuu epätasaisesti kehon lihaksistoon ja niveliin. Työtehtävissä työasennot saattavat toistua samanlaisina ja näin ollen kehon kuormitus on yksipuolista ja lihaksisto ei kehity. Rantala muistuttaa, että fyysistä työtä tekevillä henkilöillä kehon lihaksiston pitää olla hyvässä kunnossa ylikuormituksen välttämiseksi.

Liikunnalla tukea työssä jaksamiseen

Säännöllinen liikunta on välttämätöntä, koska hyvää kuntoa ei voi varastoida. Mikäli työntekijä kävelee paljon päivittäin, ei tämä takaa vielä monipuolista fyysistä aktiivisuutta. Vapaa-ajalla tulisi tällöin keskittyä enemmän lihaksia kuormittaviin harjoituksiin esimerkiksi kuntosalilla. Jos puolestaan työpäivän aikana nostellaan raskaita taakkoja, vapaa-ajalla tulisi keskittyä enemmän hapenottokykyä kehittäviin suorituksiin. Fyysisen työn vastapainoksi on tärkeää harrastaa liikuntaa, jolla vahvistetaan lihaskuntoa ja aktivoidaan niitä lihaksia, joita työ ei kuormita, Rantala toteaa.

Gerontologian tutkimuskeskuksen ja Työterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa seurattiin 5000 kunta-alan työntekijää 28 vuoden ajan. Tutkimuksen alkaessa tutkittavat olivat 44-58 -vuotiaita. Tutkijoiden mukaan raskasta fyysistä työtä tekevien tulisi harrastaa vapaa-ajalla monipuolisesti liikuntaa pitääkseen yllä toimintakykyään myös ikääntyessä. Työkyvyttömyyseläkkeen riski näyttäisi olevan pienempi henkilöillä, jotka liikkuvat vapaa-ajalla säännöllisesti. Hyvä kunto tukee siis työssä jaksamista, mutta raskas fyysinen työ ei takaa automaattisesti hyvää kuntoa.

Aavasta monipuolista apua liikunnan aloittamiseen

Vapaa-ajan liikuntaharrastuksiin saa ohjausta ja neuvontaa ammattilaisilta, jotka tuntevat työn kuormitustekijät. Työfysioterapeutti suunnittelee harjoitusohjelman, joka huoltaa kehoa, kohottaa kuntoa ja pitää yllä työkykyä. Harjoitusohjelmat suhteutetaan aina työnkuvaan ja kuormitukseen sopivaksi. Myös Aavan hyvinvointi- ja urheiluklinikan asiantuntijat tarjoavat apua liikunnan monipuolistamiseen ja kehittävään harjoitteluun. Hyvinvointiklinikka vastaa laadukkaiden työhyvinvointiohjelmien toteutuksesta tukien työterveyden ammattilaisten työtä, joka tähtää fyysisessä työssä eritoten tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennaltaehkäisyyn ja hoitoon.

Muista nämä:

  1. Jos työsi on erityisen fyysistä, keskity vapaa-ajalla hapenottokykyä lisääviin harjoitteisiin, esimerkiksi juoksu, pyöräily, ryhmäliikuntatunnit.

  2. Jos seisot tai kävelet työssäsi paljon, keskity vapaa-ajalla lihaksia kuormittaviin harjoitteisiin, esimerkiksi kuntosalilla.

  3. Jos istut työssäsi paljon ja kehosi on passiivinen, muista harrastaa monipuolista liikuntaa.

  4. Tärkeintä on etsiä laji/harrastus, josta nautit.