Hurjat rakkauskilot

Tekee mieli sokeria! Mikä avuksi?

Julkaistu 28.2.2017

Tasapainoisen ruokavalion tunnistaa siitä, että itseltään ei tarvitse kokonaan kieltää mitään. Kun ravinnon perusta on kunnossa, ruokavalioon mahtuu myös satunnainen suklaapatukka tai kokouspulla. Jos karkkia, suklaata tai leivonnaisia tulee kuitenkin nautittua useita kertoja päivässä, herkutteluun kannattaa kiinnittää huomiota.

Persous sokerille on melko yleistä. Sokeririippuvainen ajattelee, että mikään muu ei vie hänen mielihaluaan pois. Kyse on kuitenkin enemmän koetusta tunteesta, ei aidosta riippuvuudesta, kertoo Aavan ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

”Moni ajattelee, että aivoissa on kemiallinen koukku, kuten huumeissa. Sokeririippuvuus on kuitenkin enemmän psykologinen käyttäytymismalli”, Laatikainen kertoo.

Aivoja voi huijata terveellisellä vaihtoehdolla

Laatikaiselta löytyy sympatiaa herkkukoukkuun jääneille. Koukusta pääseminen on hankalaa. Aina edes järkisyyt, kuten diabeteksen pitäminen aisoissa, ei auta luopumaan herkuista.

Hurjat rakkauskilot -Jennalla sokerikoukku oli niin voimakas, että siitä irtautumiseen kului yli kaksi kuukautta. Maitosuklaa oli Jennalle ahdistuksen lievittäjä. Hän uskoi vakaasti, että mikään muu ei auta pahaan oloon.

”Kun johonkin on tottunut, aivoja pitää huijata vaihtoehdolla. Emme yritäkään päästä heti irti herkusta. Esimerkiksi hedelmillä voi saada saman aivostimuluksen, mutta vähemmillä kaloreilla.”

Sokerihimon iskiessä Jenna söi proteiinipitoisen suklaavanukkaan. Jos vanukkaan jälkeen suklaahammas kolotti, kaapissa oli tummaa suklaata.

Epäsäännöllinen ruokarytmi altistaa sokerinhimolle

Paras apu sokerikoukkuun on kuitenkin ruokailurytmistä huolehtiminen. Keho alkaa kaivata sokeria, jos ruokailujen väli karkaa suuremmaksi kuin 4 tuntia ja keho on totutettu herkkuvälipaloihin.

”Huono syöminen ruokkii sokerihimoa. Syömisen normalisoiminen on pelin henki. Kun normaali syöminen on kunnossa ja välipalat terveellisiä, voi alkaa katsoa kaloritasoja”, Laatikainen vinkkaa.

Sokerihimon taustalla voi olla myös riittämätön uni. Tutkimusten mukaan yhdenkin yön huono nukkuminen ajaa epäterveellisiin valintoihin seuraavana iltana. Kotosalla vietetyt illat ovatkin herkuttelun kuningasaikaa.

”Kun herkutteluun tottuu, sille löytyy aina jokin syy. Elämä on pielessä tai sosiaalisissa suhteissa on hankaluuksia. Stressin käsittelyn olisi tärkeää löytää muita keinoja”, Laatikainen sanoo.

Eteenpäin pääsee jo pienin askelin.

”Muutos alkaa siitä, että tunnustaa ongelman olemassaolon. On hyvä muistaa, että asiantuntija-apu on usein tarpeen.”

Julkaisu: 28.2.2017

Teksti: Milla Lappalainen