Hurjat rakkauskilot

Umpikuja on monesti omassa päässä – lääkärin teesit painonpudotukseen

Julkaistu 24.1.2017

Työterveyslääkäri ja lihavuustutkija Eira Roos tuntee suomalaisen lihavuuden. Aihe on tuttu, sillä hän tapaa päivittäin vastaanotollaan painonsa kanssa kamppailevia potilaita.

”Monet heistä kokevat, että peli on menetetty. Ajatellaan, että koska minulla on tällaisia ja tällaisia esteitä, niin en voi tehdä asialle mitään. Aina kuitenkin voi!”

Lihavuus on 20 kroonisen sairauden riskitekijä. Ylipaino altistaa muun muassa diabetekselle, sydän- ja verisuonisairauksille sekä syövälle. Lisäksi ylipaino mutkistaa olemassa olevien sairauksien hoitoa.

Vielä Roos ei ole tavannut ihmistä, joka olisi aidosti umpikujassa. Vakavakaan perussairaus ei estä parempien valintojen tekemistä. Painoa pudottamalla voi saada toimintakykyä lisää, vaikka se ei veisikään sairauksia pois.

”Laihduttaminen olisi erityisen tärkeää niille ylipainoisille, joilla on ylipainoon liittyviä perussairauksia. Jo viiden prosentin painonpudotuksella on merkittävä terveydellinen vaikutus. Toimintakykyä voi myös parantaa, vaikka paino ei juuri laskisikaan”, Roos kertoo.

Teesi 1: Älä luota tahdonvoimaan

Tyypillinen virhe on se, että terveen elämän tavoittelusta tehdään liian tiukka päätös. Herkut kielletään, nälkää nähdään ja yhtään ei saisi lipsua.

”Näillä keinoilla palaa loppuun. Tahdonvoimaan ei voi luottaa, koska sen pitäisi kantaa 24/7. Hyvin harva jaksaa olla skarppi koko ajan.”

Roosin kokemuksen mukaan armottomuus johtaa siihen, että paino ei laske, tai laskee vähän ja törmää seinään. Siitä seuraa hermostuminen ja mahdollisesti painon nousu.

”Tätä on yleensä käyty useita kierrosta, ennen kuin tullaan vastaanotolle. Painonpudotuksessa ei tarvitse tehdä mitään äärimmäistä, mutta systemaattisesti jotain järkevää”, Roos sanoo.

Teesi 2: Painonhallinta on helpompaa kuin laihduttaminen

Sanotaan, että painonhallinta on hankalaa. Se on kuitenkin huomattavasti helpompaa kuin paljon voimavaroja vaativa laihduttaminen. Siksi helpoimmalla pääsee, kun ei päästä painoa karkaamaan.

“Painonhallinnan ja laihduttamisen ero on pitkäjänteisyydessä. Siksi painonhallintaan liittyvien päätösten pitää olla sellaisia, että niissä jaksaa pysyä seuraavat 10 vuotta.”

Roosin määritelmä painonhallinnasta on se, että on tietyt rajat, joiden sisällä paino vaihtelee. Vaa’alla ei tarivtse käydä päivittäin, mutta jonkinlainen tietoisuus painosta tai kehonkoostumuksesta auttaa.

”Oikea paino on sellainen, että sen kanssa on hyvä olla eikä se pahenna tai aiheuta toimintakykyongelmia”, Roos sanoo.

Teesi 3: Ole tietoinen painonnousun syistä

Usein unohtuu, että lihominen on voinut saada alkunsa jostain sairaudesta. Huonot elämäntavat ovat voineet ruokkia lihomiskierrettä, joka on alkanut jostain aivan muusta.

”Painonnousun taustalta voi löytyä vaikeus liikkua tai lääkitys, joka vaikuttaa ruokahaluun. Esimerkiksi jotkut mielialalääkkeet ovat hankalia painonhallinnan kannalta.”

Ratkaisuna on arvioida tilanne nimenomaan painonnousun näkökulmasta. Lääkäri tutkii, onko henkilöllä sairauksia tai lääkitystä, joka voisi selittää tilanteen.

”Yksi tällainen on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka hoitamattomana voi vaikuttaa painoon. Hurjat rakkauskilot –osallistujistakin muutamalla naisella oli tämä vaiva”, Roos kertoo.

Teesi 4: Painonhallintakäsitykset kuntoon

Roosin mukaan monet kuvittelevat tietävänsä, mistä painonhallinnassa on kyse. Potilaiden painonhallintakäsitykset eivät kuitenkaan välttämättä ole oikein. Siksi avuksi kannattaa ottaa terveysalan ammattilainen. 

”Esimerkiksi rasvan käytössä käsitykset ovat muuttuneet. Jos on laihduttanut viimeksi Painonvartijoiden aikaan, niin on voinut oppia, että kaikki rasva on huonoa.”

Painonhallintavaikeuksien taustalla voi siis olla epätietoa faktoista. Lisäksi monet ajattelevat, että laihtuakseen pitää karsia ruuan määrästä radikaalisti.

”Aiemmin myös suosittiin selkeästi nykyistä suurempaa energiavajetta, joka johti useimmilla  jatkuvaan nälkään. Minä en yleensä suosittele vähentämään mitään. Usein ensimmäiset neuvoni ovat lisätä vähän välipaloja ja paljon kasviksia. Laihtuakseen pitää syödä”, Roos sanoo.

Julkaistu: 24.1.2017

Teksti: Milla Lappalainen