Vanha sanonta pätee myös liikunnassa

Parempi ja energisempi elämä houkuttaa, mutta kannattaako muutosta tehdä ryminällä? Ei, sanovat Aava Hyvinvointi- ja urheiluklinikan asiantuntijat.

Vanha sanonta "hyvin suunniteltu on puoliksi tehty" pätee myös liikunnassa. Vaikka tulokset eivät synny suunnittelemalla, tavoitteet kantavat usein pidemmälle, kun pohjatyö on tehtynä.

”Jos ei suunnittele tulevaa treeniohjelmaa, se on kuin lähtisi sokeana lenkille”, vertaa Aavassa työskentelevä personal trainer Samuli Mäenpää.

Ilman näköäkin voi lenkkeillä, kunhan reitti on selvä – tai mukana on avustava käsi. Aava Hyvinvointi- ja urheiluklinikalla varmistetaan, että asiakas tietää, mitä tavoittelee ja miten sinne päästään.

Hyvinvointikartoituksella kohti liikunnallisuutta

Ennen kuin treenivaatteet vaihdetaan päälle, Aavan asiantuntijat tenttaavat aiemmasta urheilutaustasta. Puhuminen ei kasvata lihasta, mutta se auttaa muotoilemaan tavoitteet realistisesti.

Hyvinvointivalmentaja selvittää asiakkaan toiveet ja mahdolliset rajoitukset, kuten sairaudet. Tuleva treeniohjelma rakennetaan keskustelun pohjalta.

”Emme tarjoa pakettiratkaisuja pöydän alta. Jokainen ihminen on erilainen, ja se pitää ottaa startissa huomioon”, Mäenpää sanoo.

Testauksista tietoa ja tukea treenin aloitukseen

Sanotaan, että tieto lisää tuskaa, mutta urheilussa tieto on tärkeä työkalu. Suorituskykyä mittaavat testit ovat nykyään kaikkien saatavilla, eivätkä enää vain ammattiurheilijoiden herkkua. Aavassa kuka tahansa voi mittauttaa vaikkapa kehonkoostumuksensa tai perus-, vauhti- ja maksimikestävyytensä rajat.

Eri kestävyysalueiden rajat piirtävä Aerolution-testi muistuttaa aloittelevaa liikkujaa siitä, että hiljaa hyvä tulee. Kun lähtötaso ei ole hyvä, viikko-ohjelma kannattaa rakentaa kevyen liikunnan ympärille. 75 % urheilusta tulisi tapahtua nimenomaan peruskestävyyden alueella.

InBody-kehonkoostumusmittaukset ovat meillä todella suosittuja. Monet asiakkaat tulevat vain testiin ja treenaavat sen jälkeen itsenäisesti”, Mäenpää kertoo.

Rehellisyys kannattaa treeniohjelma luodessa

Aina pelkkä tiedostaminen ei kuitenkaan auta muutoksessa. Pysyvään elämänmuutokseen tarvitaan käytännön tekemistä ja totuttelua arkeen, jossa liikunnalla on oma paikkansa ja aikansa. Siinä voi auttaa personal training eli henkilökohtainen valmennus.

Mäenpään mukaan paras treeni on toteutunut treeni. Jos arjesta ei ole aiemmin löytynyt aikaa liikunnalle, on hyvin epätodennäköistä, että pystyisi saman tien hyppäämään kolmen-neljän treenikerran viikko-ohjelmaan.

”Jo yksi tai kaksi tunnin kuntosalitreeniä viikossa riittää aloittelijalle. Sellaisella ohjelmalla voi hyvinkin kehittyä jopa kahden kuukauden ajan”, Mäenpää sanoo.

Kun treeniä on alla kuukausi tai kaksi, ohjelman voi tarkistaa ja mukauttaa kehityksen mukaan. Monesti Mäenpään asiakkaat lisäävätkin painoja tai toistoja jonkin ajan jälkeen.

Personal trainerilla on vastuu treenin sopivuudesta

Personal traineriin ei tarvitse tehdä vaikutusta kaunistelemalla omia liikuntatottumuksiaan suunnitteluvaiheessa. Jos liian kovilla panoksilla tehty treeni tyssää heti alkuunsa, kukaan ei voita, vähiten asiakas itse.

”Jos liikkeelle on lähdetty liian kovaa, eikä asiakas pysy mukana, valmentaja on epäonnistunut.”

Julkaistu: 23.8.2016

Teksti: Milla Lappalainen