Distansmottagning hos en skötare på Resenärskliniken

Med hjälp av distansmottagningen får du på ett enkelt sätt kontakt med en specialist vid Aava, oberoende av tid och plats. Du sparar tid och möda när du snabbt får den hjälp du behöver.

Hur fungerar distansmottagningen?

En distansmottagning sker som en telefonmottagning. En specialist vid Aava ringer dig i början av den reserverade tiden från nummer 010 380 3800. Se till att du då är ledig och har telefonen till hands! Det är inte möjligt att ringa upp specialisten. Om du inte svarar, är vi tvungna att skicka en faktura för oanvänd mottagningstid till dig.

Kan mitt ärende skötas via distansmottagningen?

Våra erfarna specialister behandlar många olika besvär och symtom via distansmottagningen. Distansmottagningen lämpar sig även utmärkt för kontroller och uppföljning av vården då man har kommit överens om detta med specialisten på förhand. Distansmottagningen ersätter nödvändigtvis inte ett första besök på en traditionell mottagning.

Distansmottagning hos en skötare på Resenärskliniken

Rådgivning för resenärer

  • Kartläggning av vaccinationsbehovet*
  • Planering och schemaläggning av vaccinationsprogrammet
  • Rådgivning vad gäller resehälsa (t.ex. skydd mot insekter samt förebyggande och behandling av diarré)
  • Bedömning av riskerna enligt resmål

*För vaccinationer beställs mottagningstid hos en skötare vid Resekliniken eller en sjukskötare vid Aavas Reseklinik eller något annat av Aavas verksamhetsställen. För att bli vaccinerad måste du besöka mottagningen, men det behövs inget recept. Vaccinationerna kan köpas vid Resekliniken Aava Kampen eller med läkarrecept på ett apotek.

När är distansmottagning inte lämplig?

När du behöver ett recept eller om du insjuknar under en resa.

De första besöken vid till exempel behandling av kroniska sjukdomar. Om det inte är möjligt att sköta ditt ärende till slut via distansmottagning, hänvisar specialisten dig till en traditionell mottagning hos Aava. Då uppbärs en avgift enligt prislistan för distansmottagningen.

I akuta nödsituationer, vid andnöd, bröstsmärta samt infektioner med kraftiga symtom eller smärttillstånd. Kontakta en traditionell mottagning eller jourenheten i ditt eget område (112).

Ordination och förnyande av läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet. På distansmottagningen ordineras inte sömnmedel, starka värkmediciner eller lugnande läkemedel.

Remisser till den offentliga sjukvården. Remisser till den offentliga sjukvården skrivs i regel inte ut enbart utifrån en distansmottagning.

Kontrollera följande saker före distansmottagningen

  • Är ditt telefonnummer aktuellt? Uppdatera ditt telefonnummer i Aavas digital tjänst eller ring Aavas kundtjänst 010 380 3838. Observera att numret som du anger när du beställer tid inte uppdateras i vårt system eller förmedlas till specialisten även om du får ett bekräftelsemeddelande.
  • Har du godkänt att patientuppgifter överlämnas? Ge ditt samtycke på Mina Kanta-sidorna. När dina hälsouppgifter följer med dig förbättras vårdens kontinuitet och planmässighet.
  • Har du nyligen behandlats eller undersökts någon annanstans? Ta fram dina patientjournaler och undersökningsresultat från andra läkarcentraler. Uppgifter om besök på Aava finns i vårt patientdatasystem.
  • Är Du arbetshälsovårdskund? Vänligen kontrollera före tidsbeställningen tillåter företagets arbetshälsovårdskontrakt distansmottagning.
  • Har du en hälsoförsäkring? Kontrollera om din försäkring ersätter distansmottagning.
  • Använder du läkemedel? Ta fram uppgifterna om de läkemedel som du använder, inklusive styrkor och doseringar.

Specialanvisningar för distansmottagning hos Resenärsklinikens läkare eller skötare

  • Före distansmottagningen ska du öppna FitForTravels landsspecifika databas, där du bland annat hittar landsspecifika malariakartor: http://www.fitfortravel.nhs.uk/destinations.aspx
  • Om det i din familj finns behov av distansmottagning för flera personer ska du beställa en egen tid för distansmottagning för varje familjemedlem.
  • Ta reda på dina tidigare vaccinationer från vaccinationsintyget eller ditt vaccinationskort före reseläkarens mottagning.

Tidsbeställning

Beställ tid hos distansmottagning via vår tidsbeställning på nätet. Om du beställer tid på nätet, välj distansmottagning som verksamhetsställe och det specialområde du önskar.

Om du inte tidigare har besökt Aava: Beställ tid på nätet så att vi kan styrka din identitet med hjälp av bankkoder.

Barn: Tidsbeställningen görs med barnets egna uppgifter. Det första besöket kräver identifiering med bankkoder. Om barnet inte tidigare har besökt Aava eller om han/hon inte har egna bankkoder kan man inte göra en tidsbeställning hos distansmottagningen. Tidsbeställningen kan inte göras med föräldrarnas bankkoder, eftersom det inte är möjligt att producera recept eller andra handlingar med felaktiga uppgifter. Kanske du kan få hjälp via Barnläkarcentralen Pikkujättis tjänst PikkuTsätti?

Betalningsalternativ

Aavas distansmottagningar betalas med betalkort på nätet. Priset för distansmottagningen bestäms bland annat enligt specialitet och mottagningstidens längd. För att bekräfta mottagningstiden görs det en täckningsreservering på 50 euro på kundens betalkort i samband med tidsbeställningen. Det slutliga priset debiteras efter distansmottagningen. FPA-ersättningen har beaktats i det slutliga priset.

 

Nästa lediga tider

Prislista

Distansmottagning hos en skötare på Resenärskliniken 15 min
31,40 €

Experter

Visa specialister som erbjuder denna tjänst.

Fråga mera

I brådskande ärenden var i kontakt med telefon.

Den föredragna metoden för kontakt: