Aavan etävastaanotot

Etävastaanotolla saat helposti yhteyden Aavan asiantuntijaan ajasta ja paikasta riippumatta. Säästät aikaa ja vaivaa, kun saat tarvitsemasi avun nopeasti.

Miten etävastaanotto toimii?

Etävastaanotto on puhelinvastaanotto. Aavan asiantuntija soittaa sinulle varatun ajan alussa numerosta 010 380 3800. Varmista, että olet tällöin vapaana ja puhelin on lähellä! Asiantuntijalle ei voi soittaa takaisin. Mikäli et vastaa, joudumme lähettämään sinulle laskun käyttämättömästä etävastaanotosta.

Voiko asiaani hoitaa etävastaanotolla?

Kokeneet asiantuntijamme hoitavat etävastaanotolla monia vaivoja ja oireita. Etävastaanotto soveltuu hyvin myös kontrolleihin ja hoidon seurantaan, kun siitä on sovittu asiantuntijan kanssa etukäteen. Etävastaanotto ei välttämättä korvaa ensikäyntiä perinteisellä vastaanotolla.

Etävastaanoton palvelut

  • Oireiden ja sairauksien kartoitus, hoito ja neuvonta puhelimitse
  • Reseptit ja niiden uusinnat tapauskohtaisesti
  • Lääkärin arvioinnin perusteella lähetteet tutkimuksiin

Katso tarkemmat palvelukuvaukset erikoisaloittain.

Etävastaanoton erikoisalat

Mihin etävastaanotto ei sovellu?

Ensikäynnit esimerkiksi pitkäaikaissairauksien hoidossa. Jos asiaasi ei ole mahdollista hoitaa loppuun asti etävastaanotolla, asiantuntija ohjaa sinut perinteiselle vastaanotolle Aavaan. Etävastaanotosta peritään tällöin hinnaston mukainen maksu.

Akuutit hätätilanteet, hengenahdistus, rintakipu sekä voimakasoireiset infektiot tai kiputilat. Hakeudu perinteiselle vastaanotolle tai oman alueesi päivystysyksikköön (112).

Keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden määrääminen ja uusiminen. Unilääkkeitä, vahvoja kipulääkkeitä ja rauhoittavia lääkkeitä ei määrätä etävastaanotolla.

Lähetteet julkiseen sairaanhoitoon. Lähetteitä julkiseen sairaanhoitoon ei pääsääntöisesti tehdä pelkän etävastaanotoon perusteella.

Varmista seuraavat asiat ennen etävastaanottoa

  • Onko puhelinnumerosi ajan tasalla? Päivitä puhelinnumerosi Terveytesi-palvelussa tai soittamalla Aavan asiakaspalveluun 010 380 3838. Huomioi, että varauksen yhteydessä antamasi numero ei päivity järjestelmäämme tai välity asiantuntijalle, vaikka saisitkin numeroosi vahvistusviestin.
  • Oletko hyväksynyt potilastietojen luovutuksen? Anna suostumuksesi Omakanta-palvelussa. Kun terveystietosi seuraavat mukanasi, hoitosi jatkuvuus ja suunnitelmallisuus paranee.
  • Oletko ollut äskettäin hoidossa tai tutkimuksissa muualla? Ota esille muiden lääkärikeskusten sairauskertomukset ja tutkimustulokset. Tiedot Aavan käynneistä löytyvät potilastietojärjestelmästämme.
  • Oletko työterveysasiakas? Tarkista ennen ajanvarausta kuuluuko etävastaanotto yrityksesi sopimukseen.
  • Onko sinulla sairauskuluvakuutus? Tarkista korvaako vakuutus etävastaanoton.
  • Onko käytössäsi lääkkeitä? Ota esille tiedot käyttämistäsi lääkkeitä vahvuuksineen ja annostuksineen.

Ajanvaraus

Varaa aika etävastaanotolle soittamalla Aavan asiakaspalveluun 010 380 3838 tai nettiajanvarauksen kautta. Kun varaat aikaa netistä, valitse toimipisteeksi etävastaanotto ja erikoisalaksi toivomasi erikoisala.

Jos et ole ennen asioinut Aavassa: Varaa aika nettiajanvarauksesta, jotta voimme varmentaa henkilöllisyytesi verkkopankkitunnuksilla.

Lapset: Ajanvaraus tehdään lapsen omilla tiedoilla. Ensikäynti edellyttää tunnistautumista pankkitunnuksilla. Mikäli lapsi ei ole aiemmin asioinut Aavassa eikä hänellä ole omia pankkitunnuksia, hänelle ei valitettavasti voi varata aikaa etävastaanotolle. Vanhempien tiedoilla aikaa ei voi varata, koska reseptien ja muiden dokumenttien tuottaminen väärillä tiedoilla on mahdotonta. Löytäisitkö avun Lastenlääkäriasema Pikkujätin PikkuTsätti-palvelusta?

Maksuvaihtoehdot

Etävastaanotto veloitetaan jälkikäteen laskulla. Laskuun ei lisätä laskutuslisää tai poliklinikkamaksua. Tutustu myös kattaviin maksuvaihtoehtoihimme, mm. korottomaan Aava-tiliin.

Kysy lisää

Kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä puhelimitse.

Ensisijainen yhteydenottotapa

Kysy lisää

Kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä puhelimitse.

Ensisijainen yhteydenottotapa