Reseptit ja reseptin uusiminen
Aavassa reseptin uusiminen on tehty vaivattomaksi. Reseptin uusiminen perustuu aina lääkärin arvioon, ja se voi edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla tai esimerkiksi laboratoriokokeissa.
Aavassa voit uusia reseptin kolmella tavalla:
- Lääkärin vastaanotolla Aavan toimipisteessä
- Lääkärin etävastaanotolla puhelimitse
- Jättämällä soittopyynnön omalääkärille
Toistaiseksi et voi uusia reseptiäsi Omakanta-palvelusta.
Työterveysasiakkaita palvelee lisäksi
- Aavan digipalvelu
- Aava Luotsi
Milloin resepti kannattaa uusia?
Älä jätä reseptin uusimista viime tinkaan. Esimerkiksi ehkäisypillereiden ja verenpainelääkkeiden kohdalla on tärkeää, että syöt lääkkeet päivittäin. Omakanta-palvelusta näet, kuinka kauan reseptisi ovat voimassa ja kuinka paljon niissä on jäljellä lääkettä. Erityisesti ennen lomaa kannattaa tarkistaa, että reseptit kantavat kyseisen ajankohdan yli.
Yleisiä ohjeita reseptien uusimiseen:
- Uusi reseptit ajoissa, jotta lääkkeet eivät lopu!
- Omakanta-palvelu kertoo reseptien tilanteen
- Resepti kannattaa uusia omalla hoitavalla lääkärillä
eResepti eli sähköinen resepti
Aavassa kirjoitettavat reseptit ovat eReseptejä eli sähköisiä reseptejä. eResepti on voimassa kaksi vuotta sen kirjoittamisesta. Paperisia reseptejä tai apteekkiin soitettuja puhelinreseptejä ei ole enää mahdollista tehdä. Lue lisää eReseptistä ja potilaan oikeuksista.
Reseptin uusiminen vastaanotolla
Jos edellisestä lääkärikäynnistä on aikaa, resepti kannattaa uusia lääkärin vastaanotolla. Aavan digitaalisesta asiointipalvelusta näet, minkä lääkärin vastaanotolla olet käynyt viimeksi. Vastaanotolla voi lääkkeen sopivuuden ja annostuksen lisäksi keskustella muista terveysasioista. Jos lääkäri suosittelee lisätutkimuksia, voit käydä niissä joustavasti saman käynnin yhteydessä.
Reseptin uusiminen etävastaanotolla
Etävastaanotto on kätevä ratkaisu reseptin uusimiseen! Etävastaanotolla vastaanottaa Aavan yleislääkäreitä ja erikoislääkäreitä, jotka hoitavat monenlaisia vaivoja ja oireita sekä antavat terveysneuvontaa. Puhelimitse tapahtuva vastaanotto tavoittaa sinut missä ja milloin vain. Lääkkeet voi noutaa lähimmästä apteekista. Etävastaanotolla ei määrätä tai uusita PKV-lääkkeitä.
Katso tarkemmat palvelukuvaukset erikoisaloittain:
Reseptin uusiminen soittopyynnöllä
Reseptin voi uusia soittopyynnöllä, jos olet sopinut siitä sinua hoitavan lääkärin kanssa edellisellä käynnillä. Soittopyynnöt jätetään Aavan asiakaspalvelun kautta soittamalla numeroon 010 380 3838. Aavan lääkärit ottavat soittopyyntöjä vain omilta asiakkailtaan. Puhelimitse annettujen hoito-ohjeiden ja reseptien hinta on määritelty hinnastossa.
Työterveysasiakkaita palvelee myös Aavan digipalvelu ja Luotsi
Aavan digipalvelua käyttävät työterveysasiakkaat voivat jättää reseptin uusimispyynnön myös palvelun keskustelun kautta. Mikäli työnantajasi ei ole vielä ottanut palvelua yrityksenne henkilöstölle käyttöön, voit kysyä lisätietoja omalta työterveyshoitajaltasi.
Aava Luotsi -työterveyspalvelun asiakkaat voivat edellisten lisäksi jättää reseptin uusimispyynnön puhelimitse tai digipalvelussa viestillä. Ilmoita uusimispyynnön yhteydessä käyttämäsi lääkkeen nimi, vahvuus ja annostus.
Luotsin hoitaja tarkistaa reseptitiedot, tekee lähetteet mahdollisiin laboratoriokokeisiin ja ohjeistaa perussairauksien kotimittauksessa. Hän jättää lääkärille reseptipyynnön ja sopii kanssasi miten tulosten kuuleminen ja mahdolliset jatkohoito-ohjeet toimitetaan.
PKV-lääkkeiden uusiminen Aavassa
Aavassa PKV-lääkkeiden eli pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden uusiminen on keskitetty potilaan omalääkärille eli hoitavalle lääkärille. PKV-lääkkeiden määrääminen ja uusiminen perustuu aina pitkään hoitosuhteeseen. PKV-lääkkeitä ei lähtökohtaisesti uusita tapaamatta potilasta.
PKV-lääkkeitä ovat
- unilääkkeet
- rauhoittavat lääkkeet
- vahvat kipulääkkeet
Ajanvaraus
Varaa aika soittamalla Aavan asiakaspalveluun 010 380 3838 tai nettiajanvarauksen kautta.
Maksuvaihtoehdot
Tutustu kattaviin maksuvaihtoehtoihimme, mm. korottomaan Aava-tiliin.