Työterveyshuolto työntekijälle

Työterveyshuolto kuuluu kaikille työntekijöille työsuhteen laadusta ja kestosta riippumatta. Aava huolehtii vuodessa noin 80 000 työntekijän terveydestä ja työkyvystä. Jos yrityksesi työterveyshuolto on järjestetty Aavan kautta, löydät tältä sivulta sinulle hyödyllistä tietoa ja työterveyshuollon yleisimmät lomakkeet.

Tunnetko työterveyshuoltosi? Selvitä nämä asiat

Työterveyshuollossa asiointi on helppoa, kun selvität muutaman asian ennalta. Jos et tiedä, ketkä ovat yrityksesi työterveyshoitaja ja työterveyslääkäri, kysy heidän nimensä työnantajaltasi. Yritykselle nimetään myös työfysioterapeutti ja työterveyspsykologi. Yhdessä nämä neljä asiantuntijaa muodostavat työterveystiimin, joka vastaa yrityksesi työterveyshuollosta.

Tieto työterveyshuollon laajuudesta auttaa myös. Onko työnantajallasi lakisääteinen työterveyshuolto vai laajempi sairaanhoidon sisältävä sopimus? Se vaikuttaa siihen, kattaako työterveyshuolto myös muut käynnit kuin ennalta suunnitellut terveystarkastukset. Lisäksi sinun kannattaa kysyä, missä Aavan toimipisteessä asioit ensisijaisesti ja voiko työterveyshuollon palveluita käyttää työajan ulkopuolella.

Terveystarkastukset ovat työterveyshuollon perusta

Työterveystarkastukset kuuluvat lakisääteiseen työterveyshuoltoon, eli ne tulevat vastaan jokaisen suomalaisen työuralla. Työntekijät käyvät terveystarkastuksessa työsuhteen alussa ja määräajoin. Työntekijän terveys, työolosuhteet ja työn vaatimukset vaikuttavat siihen, kuinka usein terveystarkastuksia tehdään ja mitä niihin sisältyy. Työnantajaltasi tai työterveystiimiltäsi saat tarkempaa tietoa siitä, miten omat terveystarkastuksesi jaksottuvat.

Mitä teen, kun sairastun?

Suurin osa työnantajista tarjoaa työntekijöilleen lakisääteisen työterveyshuollon lisäksi sairaanhoidon. Se tarkoittaa, että pääset työterveyshoitajan tai työterveyslääkärin vastaanotolle, kun tarve vaatii. Ajan voit varata nettiajanvarauksesta tai puhelimitse 010 380 3838. Varmista kuitenkin ensin työnantajaltasi, että sairaanhoito kuuluu työterveyshuoltoosi.

Yleensä sairaanhoitoon kuuluu työterveyslääkärin ja työterveyshoitajan antama hoito sekä tarvittavat laboratorio- ja kuvantamistutkimukset. Lisäksi työnantaja saattaa maksaa työterveyshuollon asiantuntijoiden ja erikoislääkäreiden konsultaatiot työkyvyn tai hoitomahdollisuuksien selvittämiseksi, kun hoitovastuu säilyy työterveyslääkärillä.

Mitä muita palveluita voin saada?

Laadukas työterveyshuolto on yrityksille kilpailutekijä. Siitä syystä moni työnantaja tahtoo tarjota työntekijöilleen kattavat terveyspalvelut. Voi esimerkiksi olla, että yritys tarjoaa sairaanhoidon lisäksi työntekijöilleen yhden vapaavalintaisen erikoislääkärikäynnin vuodessa. Joillakin työnantajilla on lisäksi sairauskuluvakuutus, joka korvaa työntekijöiden lääkärikäynnit. Nämäkin seikat kannattaa selvittää työnantajalta.

Kaikki Aavan työterveysasiakkaat nauttivat optikkoeduista valikoiduissa optikkoliikkeissä. Edut koskevat esimerkiksi näöntarkastusta, silmälaseja ja linssejä. Katso tarkemmat tarjoukset täältä.

Joudunko maksamaan jotain itse?

Joskus vastaanotolla tehdään toimenpiteitä, jotka eivät sisälly työterveyshuoltosopimukseen. Silloin työntekijä maksaa itse lisäpalvelun hinnan. Tällaisia toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi raskaudenaikaiset ultraäänet, luomen poistot ja tähystykset. Näissä tilanteissa lääkäri kertoo aina, mikä lisämaksu toimenpiteestä tulee työntekijälle, ja työntekijä päättää itse palvelun ottamisesta.

Tavoitat työterveystiimin myös eAavassa

eAava on Aavan verkkopalvelu, jossa voit keskustella terveydestäsi luottamuksellisesti työterveystiimin kanssa. Jos työnantajasi käyttää eAavaa, yhteydenotto työterveyshuoltoon käy helpoiten nimenomaan eAavan kautta. Työterveyshoitaja arvioi tilanteesi chat-viestittelyn perusteella ja pyytää tarvittaessa vastaanotolle tai ohjaa työterveyslääkärille. Jos vastaanotolle tarvitaan esitietoja, saat lomakkeet etukäteen täytettäväksi eAavan kautta. Lue lisää eAavasta tai kirjaudu palveluun.

Kirjaudu Omakantaan, se kannattaa!

Oletko jo käynyt tutustumassa Omakanta-palveluun? Kanta eli kansallinen terveysarkisto kokoaa yhteen kansalaisten terveystiedon ja vähentää potilasasiakirjojen tilaamisesta koituvaa hoitoviivettä. Suosittelemme lämpimästi kirjautumaan palveluun ja antamaan suostumuksen tietojen luovutukselle. Se auttaa työterveystiimiäsi tekemään entistä parempaa työtä terveytesi eteen. Omakannasta näet myös kaikki sähköiset reseptisi ja tietosi Aavan käynneistä.

Saisimmeko auttaa muutenkin?

Jos sinä tai perheesi tarvitsette muita terveyspalveluita, asioinnin keskittäminen Aavaan kannattaa. Tunnemme sinut valmiiksi ja kaikki tarvittava tieto löytyy tietokannastamme. Yleis- ja erikoislääkärimme vastaanottavat sekä yksityis- että työterveysasiakkaita, joten voit käydä muissa terveysasioissa työterveyshuollosta tutulla lääkärillä. Pitkäaikainen lääkärisuhde kannattaa, sillä hoito jatkuu saumattomasti viime kerrasta.

Kysy lisää

Kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä puhelimitse.

Ensisijainen yhteydenottotapa