Valinnanvapauskokeilu

Sote-uudistuksen valinnanvapaus mahdollistaa sen, että suomalaisena sinä saat valita, kuka huolehtii perusterveydenhuollostasi. Lääkärikeskus Aava on mukana kehittämässä suomalaista terveydenhuoltoa osallistumalla Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeiluun.

Aava Hyvinkää, Tuusula ja Järvenpää mukana

Valinnanvapauskokeilu on alkanut Aavan Hyvinkään, Tuusulan ja Järvenpään toimipisteissä toukokuussa 2017. Kyseessä on 1,5 vuotta kestävä kokeilu, jonka tärkein tavoite on oppiminen. Tärkeää tietoa valinnanvapauskokeilun toimivuudesta kertyy sekä työntekijöiltä, että ennen kaikkea asiakkailta.

HUOM. Järvenpään ja Tuusulan paikat on täytetty. Hyvinkäälle mahtuu vielä uusia listautujia!

Valitse 100 % suomalainen palveluntuottaja – listaudu Aavan asiakkaaksi

Jos haluat valita Aavan palveluntuottajaksesi valinnanvapauskokeilussa, sinun pitää listautua Aavan asiakkaaksi.

Kolme vaihtoehtoista tapaa listautua

1. Internetissä. Mene osoitteeseen valinta.keski-uudenmaansote.fi. Tarvitset netissä listautumiseen verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

2. Aavan toimipisteessä. Tule paikan päälle siihen Aavan toimipisteeseen (Hyvinkää, Tuusula tai Järvenpää), johon tahdot listautua. Tulosta listautumislomake tästä. Tervetuloa!

3. Terveyskeskuksessa. Käy terveyskeskuksen potilastoimistossa. Myös kuntien palvelupisteet auttavat valinnan tekemisessä.

Palveluntuottajan vaihtaminen

Valinnanvapauskokeilussa on mahdollista vaihtaa palveluntuottajaa 6 kuukauden päästä ensimmäisestä listautumisesta. Mikäli olet halukas vaihtamaan toiselta palveluntuottajalta Aavalle tai toisinpäin, voit tehdä sen seuraavasti (valitse sopivin tapa):

1. Internetissä osoitteessa valinta.keskiuudenmaansote.fi. Voit vaihtaa joko oman kuntasi terveysaseman asiakkaaksi tai valita toisen palveluntarjoajan. Netissä tarvitset uudelleenlistautumiseen verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sähköisen henkilökortin.

2. Käymällä sen palveluntuottajan luona, johon haluat vaihtaa, ja täyttämällä lomakkeen. Uusi palveluntuottaja kirjaa vaihdon.

3. Käymällä kuntasi potilastoimistossa ja täyttämällä lomakkeen. Kuntien toimipisteessä vaihdon voi tehdä sekä kaikkiin yksityisin palveluntuottajiin, että takaisin oman kunnan palveluihin.

Hoidontarpeen arviointi ja ajanvaraus

Palvelemme listautuneita asiakkaita numerossa 010 380 5622 ma–to klo 8.00–16.00 ja pe 8.00–15.00. Listautumisvalintaa ei voi tehdä puhelimitse.

Valinnanvapauskokeilun palvelunumeroon vastaa sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, joka arvioi hoidontarpeen. Jos tilanteesi vaatii käynnin Aavassa, varaamme ajan toimipisteeseen.

Numerossa on käytössä takaisinsoittoautomaatti, joten soitamme sinulle takaisin, jos numero on varattu. Huomioithan, että Aavan yleisellä ajanvarauksella ei ole valtuuksia palvella valinnanvapausasiakkaita.

Olethan kirjautunut Omakantaan?

Valinnanvapauskokeiluun osallistuminen edellyttää, että olet tutustunut Kanta-palveluihin ja hyväksynyt tietojen luovutuksen. Silloin terveystietosi ovat myös Aavan hoitohenkilökunnan käytettävissä. Kirjaudu Omakantaan täältä.

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Mitkä palvelut kuuluvat valinnanvapauskokeiluun? Voinko valita alaikäisen lapsen puolesta? Mitä jos sairastun akuutisti viikonloppuna? Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin täältä.

Keski-Uudenmaan soten neuvontanumeroon 019 459 2625  (ma–to 9.00–15.00 ja pe 9.00–12.00). 

Kysy lisää

Kiireellisissä asioissa otathan yhteyttä puhelimitse.

Ensisijainen yhteydenottotapa