Valinnanvapauskokeilu

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia tavallisimpiin kysymyksiin valinnanvapauskokeilusta. Jos et löydä vastausta tältä sivulta, voit olla yhteydessä Keski-Uudenmaan soten neuvontanumeroon 019 457 2625 (ma–to 9.00–15.00 ja pe 9.00–12.00). Voit tutustua palveluun myös Keski-Uudenmaan soten sivuilla. Aavaan liittyviin kysymyksiin vastaamme osoitteessa info@aava.fi.

Miten voin listautua Aavan asiakkaaksi?

Jos haluat valita Aavan palveluntuottajaksesi Keski-Uudenmaan valinnanvapauskokeilussa, sinun pitää listautua Aavan asiakkaaksi. Listautumislinkki julkaistaan tällä sivulla.

Voinko käyttää Aavan palveluita heti listautumisen jälkeen?

Voit käyttää valinnanvapauskokeiluun kuuluvia palveluita valitsemassasi toimipisteessä listautumisesta viiden (5) päivän kuluttua. Laboratorio- ja röntgenpalveluita voit käyttää lähetteellä kaikissa Aavan toimipisteissä.

Voinko valita alaikäisen lapseni puolesta?

Lapsen puolesta valinnan voi tehdä terveyskeskusten potilastoimistoissa, kunnan palvelupisteessä tai palveluntuottajan toimipisteessä. Mukaan huoltaja tarvitsee oman henkilötodistuksen ja lapsen Kela-kortin. Lapsen ei tarvitse olla mukana kun huoltaja tekee valinnan.

Mitä palveluja saan käyttää Aavassa?

Listautuneena asiakkaana saat valitsemastasi Aavan toimipisteestä (Hyvinkää, Tuusula tai Järvenpää) julkista terveydenhuoltoa vastaavat palvelut. Laboratorio- ja röntgenpalveluita voit käyttää lähetteellä kaikissa Aavan toimipisteissä.

  • sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan vastaanotot
  • yleislääkärin vastaanotto, myös kiirevastaanotto
  • yleislääkäritasoiset laboratoriopalvelut lääkärin, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan lähetteellä
  • yleislääkäritasoiset röntgenpalvelut lääkärin, sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan lähetteellä

Mitä uutta Aava tuo sote-asiakkailleen?

Aavan sote-asiakkaana saat mahdollisuuden kokeilla ja hyödyntää Aavan kehittämää ennakoivaa etähoidon konseptia, Aava Luotsia.  

Luotsi-toimintamalli mahdollistaa monenlaiset terveyskeskusasioinnit nopeasti ja tietoturvallisesti puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Etäpalveluna voidaan hoitaa esimerkiksi aikuisten akuutit asiat, kuten virtsatieinfektiot, flunssat ja silmätulehdukset sekä terveysneuvonta. Tavoitteena on, että noin puolet keskusten sote-palveluasiakkaista saisi kaikki asiansa hoidettua etänä, jolloin vastaanottoaikoja tarvitsevat saisivat aiempaa nopeammin ajan hoitajalle tai lääkärille.  

Luotsi hyödyntää kertyvää potilasdataa, jonka avulla kyetään ennakoivaan ja älykkääseen palveluohjantaan ja hoitoon. Kun listaudut Aavan asiakkaaksi, pyydämme sinua täyttämään alkukyselyn terveydentilastasi. Jos sairastat esimerkiksi astmaa ja otat yhteyttä flunssan vuoksi, tiedämme heti, miten toimia. Siitepölyallergiasta kärsiville voimme puolestaan tarjota hoitotoimenpiteitä jo ennen siitepölykauden alkamista. 

Mitä Aavassa asiointi maksaa?

Valinnanvapauskokeiluun kuuluvien palveluiden käyttö maksaa listautuneille asiakkaille saman verran kuin asiointi kuntasi terveyskeskuksessa. Saat laskun jälkikäteen omalta kunnaltasi.

Mitä jos tarvitsen muuta hoitoa?

Jos tarvitset muuta hoitoa, sinut ohjataan kuntasi terveyskeskukseen. Jos sairautesi vaatii käyntiä keskussairaalassa, saat Aavasta lähetteen samalla tavalla kuin julkiselta terveysasemalta. Voit myös halutessasi ostaa tarvitsemasi lisäpalvelut Aavasta.

Miten varaan ajan Aavaan?

Ajan voi varata soittamalla valinnanvapausasiakkaiden puhelinnumeroon 010 380 5622 ma–to klo 8.00–16.00 ja pe 8.00–15.00. Hoitaja arvioi hoidon tarpeen ja kutsuu sinut tarvittaessa vastaanotolle siihen toimipisteeseen, johon olet listautunut.

Mitä jos unohdan perua varatun aikani Aavaan?

Saat peruuttamattomasta ajasta laskun omalta kunnaltasi. Voit perua ajan valinnanvapausasiakkaiden puhelinnumerosta 010 380 5622.

Voinko asioida Aavassa 24/7?

Aavan palvelut ovat käytössäsi arkisin ma-to 8-16 ja pe 8-15.

Mitä jos tarvitsen hoitoa iltaisin ja viikonloppuisin?

Arkisin klo 8–16 saat palvelun Aavasta. Muulloin hakeudut saman julkisen palvelun piiriin kuten tähänkin asti. Jos kunnassasi on Akuutti-vastaanotto, voit mennä sinne hoidontarpeenarvioon Aavan ollessa suljettuna. Iltaisin ja viikonloppuisin voit myös mennä hoidontarpeenarvioon Hyvinkään sairaalan yhteispäivystykseen. 112 palvelee kaikkia kuntalaisia kuten ennenkin.

Miten toimin hätätapauksissa?

Hätätapauksissa Hyvinkään sairaalan ensiapu päivystää 24h/vrk. Muissa kuin hätätapauksissa suosittelemme soittamaan päivystyspoliklinikalle ennen sinne hakeutumista numeroon 019 45875700.