Hjälp med ärenden
Aava har specialister som hjälper kunderna. Beroende på ärendet kan du vända dig till Aavas dataskyddsombud eller Kanta-arkivets förvaltare om du har frågor. Nedan hittar du korta beskrivningar av de olika specialisternas huvuduppgifter.
Observera att personuppgifter inte ska skickas med oskyddad e-post. Aava använder krypterad e-post för att skicka sekretessbelagda och känsliga personuppgifter och hälsouppgifter till Aavas personal och mottagare.
Patientombud
I början av 2024 ändrades benämningen patientombudsman till patientombud.
Samtidigt övergick patientombudens verksamhet till välfärdsområdena och Helsingfors stad (lagen om patientombud och socialombud 793/2023) även då det gäller en privat serviceproducent.
Om du är missnöjd med din vård eller ditt bemötande på Aava har du rätt att kontakta patientombudet.
Patientombudet handleder och ger råd till patienterna och deras anhöriga i frågor kring vård och bemötande av patienten, samt ger information om patientens rättigheter.
Om du behöver hjälp eller råd av patientombudet, kontakta patientombudet i ditt välfärdsområde eller Helsingfors stads patientombud.
Du hittar uppgifter om patientombudet i ditt välfärdsområde på ditt välfärdsområdes webbplats.
Göra en anmärkning
Patientombudet ger råd och hjälper till i fråga om anmärkningar, klagomål, patientskadeanmälningar och ersättningsärenden.
Om det råder oklarhet kring vården eller bemötandet, rekommenderar vi att du först utreder frågan med servicechefen eller den behandlande läkaren på behandlingsenheten.
Patienten har rätt att sända en anmärkning till ledande överläkaren i frågor som gäller patientens hälso- och sjukvård eller behandling i anslutning till den.
Du kan göra en påminnelse med denna blankett.
Anmärkningsblanketten skickas till kvalitetskontaktpersonen, [email protected]. Mer information finns på anmärkningsblanketten.
Dataskyddsombud
På Aava hjälper dataskyddsombudet till med frågor som rör dataskydd. Dessa är till exempel frågor och utredningar om användningen av personuppgifter. Du kan kontakta dataskyddsombudet om du till exempel vill veta mer om skälen till att vi samlar in dina personuppgifter eller vem som har behandlat dina uppgifter. Dataskyddsombudet ger också råd då det gäller olika förfrågningar. Du når dataskyddsombudet via e-post: [email protected].
Förvaltare av Kanta-arkivet
Patientdataarkivet Kanta är ett centraliserat arkiv för patientdata, där patientuppgifterna lagras såväl inom den offentliga som den privata hälso- och sjukvården. I Mittkanta kan du påverka användningen av dina uppgifter och se dina egna hälsouppgifter.
Aavas förvaltare av Kanta-arkivet svarar på frågor från både kunder och Aavas personal om Patientdataarkivet Kanta. Alla frågor om Kanta skickas till adressen [email protected]. Vi strävar efter att svara på ditt meddelande inom en vecka.