Patientens rättigheter
Öppenhet och transparens samt kundernas förtroende är hörnstenarna i vår verksamhet. Som kund hos oss har du rätt att få lättfattlig information om dina rättigheter när det gäller behandlingen av dina uppgifter och om fortsatt tillgodoseende av dessa rättigheter.
Kundåterkoppling och reklamationskanaler
Berätta för oss vad vi har lyckats bra med eller vad vi kan förbättra. Läs mer om hur du kan ge oss återkoppling och vad du ska göra om du är missnöjd med tjänsten.
Granskning och överlämnande av journalhandlingar
Du har rätt att granska vilka personuppgifter vi har om dig och i vilket syfte uppgifterna har samlats in. Vi samlar endast in uppgifter för förutbestämda ändamål. Uppgifterna behandlas endast av de personer som deltar i din vård. Du kan enkelt granska dina uppgifter i tjänsten Oma Aava eller i MittKanta. Om du vill kan du på en särskild blankett eller fritt formulerat begära om att få dina uppgifter skriftligen.
Vid utlämnande av patientuppgifter om en minderårig person beaktar vi kundens ålder och utvecklingsnivå. Om en minderårig patient själv förmår bestämma om sin vård, är det i princip patienten själv som har rätt att kontrollera sina uppgifter.
Läs mer om granskning och överlämnande av journalhandlingar.
Krav på korrigering av patientuppgifter
Vi vill att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade. Som kund hos Aava har du rätt att begära att felaktiga uppgifter om dig själv korrigeras eller att bristfälliga uppgifter kompletteras i patientdatasystemet. En yrkesperson inom hälsovården behandlar begäran tillsammans med överläkaren och bedömer om det finns en grundad anledning till din begäran. Via tjänsten Oma Aava kan du bland annat redigera dina namn-, adress- och telefonnummeruppgifter samt ditt samtycke till att dina patientuppgifter behandlas.
I vissa fall har du rätt att begära att dina uppgifter raderas. Observera dock att Aava omfattas av många speciallagar och att vi till exempel inte kan radera uppgifter om det finns en lagstadgad skyldighet att lagra uppgifterna i fråga. Långa lagringstider för personuppgifter tryggar kundernas och Aavas rättigheter.
Läs mer om krav på korrigering av patientuppgifter.
Begäran om granskning och utredning av logguppgifter
Om du vill har du rätt att få veta vem som har behandlat dina uppgifter i Aava. Om du utifrån de logguppgifter du har granskat misstänker att dina uppgifter har behandlats på ett felaktigt sätt har du även rätt att begära att ärendet utreds.
Läs mer om begäran om granskning och utredning av logguppgifter.
Bedömning av minderårigs beslutsförmåga
Ung person: Inom hälso- och sjukvården bedöms din förmåga att fatta beslut om frågor som gäller din vård. Anses du vara beslutsförmögen kan du själv bestämma huruvida din vårdnadshavare kan se uppgifter som gäller dina ärenden. En bedömning görs separat vid varje tillfälle då ett ärende tas upp.
Läs mer om en minderårigs rättigheter.
Vårdnadshavare: Du kan sköta ditt minderåriga barns ärenden inom hälso- och sjukvården och begära att få se och få en kopia av den minderårigas journalhandlingar, såvida inte den minderåriga som konstaterats vara beslutsförmögen har förbjudit att uppgifterna lämnas ut. Som vårdnadshavare har du rätt att agera för den minderåriges räkning utifrån vårdnadsförhållandet.
Läs mer om bedömning av beslutsförmåga och om att agera som vårdnadshavare för minderåriga.
Uppdrag genom fullmakt
Om du har svårt att sköta dina ärenden personligen i Aava, kan du ge en annan person en fullmakt att sköta dina ärenden för dig i Aava.
Läs mer om uppdrag genom fullmakt.
Hjälp i ärenden – kontakta patientombudet eller dataskyddsombudet
Om du misstänker att dina uppgifter har behandlats i strid med dataskyddslagstiftningen kan du kontakta Aavas dataskyddsombud.
Dataskyddsombudet hjälper dig i frågor som rör behandling av data. Du har också rätt att lämna in klagomål till en myndighet om du är missnöjd med de svar du har fått hos Aava angående behandlingen av personuppgifter.
Läs mer om ärendehjälp hos Aava.
Patientombud
I början av 2024 ändrades benämningen patientombudsman till patientombud.
Samtidigt övergick patientombudens verksamhet till välfärdsområdena och Helsingfors stad (lagen om patientombud och socialombud 793/2023) även då det gäller en privat serviceproducent.
Om du är missnöjd med din vård eller ditt bemötande på Aava har du rätt att kontakta patientombudet.
Patientombudet handleder och ger råd till patienterna och deras anhöriga i frågor kring vård och bemötande av patienten, samt ger information om patientens rättigheter.
Om du behöver hjälp eller råd av patientombudet, kontakta patientombudet i ditt välfärdsområde eller Helsingfors stads patientombud.
Du hittar uppgifter om patientombudet i ditt välfärdsområde på ditt välfärdsområdes webbplats.