Aavan Luottamus & Maine -tutkimukset
Aava on tutkitusti hyvämaineinen lääkärikeskus.
Tilaamme vuosittain T-Medialta sote-alan Luottamus&Maine-tutkimuksen sekä maineestamme suuren yleisön keskuudessa että työnantajamaineestamme potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa.
Tälle sivulle on koottu Aavan maineen kehitystä T-Median tutkimuksissa.
2024 tulokset
Suuri yleisö
- Tavoite: Selvittää Suomessa toimivien sosiaali- ja terveysalan yritysten ja organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa.
- Tiedonkeruu: 15.3.–15.4.2024 sähköisellä kyselylomakkeella.
- Kohderyhmä: 15–65 vuotiaat valtakunnallisesti.
- Vastaajia: 5 942 suomalaista.
Aavan kokonaistulos oli 3.53, mikä tarkoittaa, että mainepisteet ovat hivenen laskeneet edellisvuodesta (-0.06 yksikköä).
Arvosana on kuitenkin yhä yli 3.50, mikä tarkoittaa hyvää tulosta. Aava sijoittui kaikkien 39 tutkitun organisaation joukossa sijalle 16.

Erityisesti vastaajat ovat pitäneet Aavan maineen kannalta hyvänä yrityksen taloutta (3.78), johtoa (3.61) ja sen kykyä toimia työpaikkana (3.61).
Koko sote-alan maine yleisesti on edelleen heikko (2.73), joten Aava sijoittuu siihen nähden yksityisen terveydenhuollon kilpailijoidensa tavoin vertailussa korkealle.
Työnantajamaine
- Tavoite: Selvittää Suomessa toimivien sosiaali- ja terveyspalveluorganisaatioiden työnantajamainetta potentiaalisten työntekijöidensä keskuudessa.
- Tiedonkeruu: 8.11.–9.12.2024 sähköisellä kyselylomakkeella.
- Kohderyhmä: 15–65 vuotiaat sosiaali- ja terveydenhoitoalalla työskentevät ja aloja opiskevat.
- Vastaajia: 1131 henkilöä, joista 439 oli sosiaalialan ja 692 terveydenhuoltoalan osaajaa.
Aavan kokonaistulos 2024 vuoden vertailussa oli 3.57, mikä yltää hyvälle vihreälle tasolle, ja on 0.09 yksikköä edellistä mittausta korkeampi.

Erityisesti Aavan mainetta on terveysalan osaajien silmissä parantanut tutkituista osioista työpaikka 3.69 (+0.22), johto 3.59 (+0.11) sekä tuotteet ja palvelut 3.57 (+0.10). Lisäksi mainepääoman vaikutus haluun suositella ja hakea töihin korostuu etenkin vastuullisuuden osa-alueessa, jota Aava on onnistunut myös kirkastamaan vihreälle sektorille 3.51 (+0.05).
Koko sote-alan maine yleisesti on varsin heikko (2.77), joten Aava sijoittuu siihen nähden vertailussa hyvin korkealle.
2023 tulokset
Suuri yleisö
- Tavoite: Selvittää Suomessa toimivien sosiaali- ja terveysalan yritysten ja organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa.
- Tiedonkeruu: 17.3.–14.4.2023 sähköisellä kyselylomakkeella.
- Kohderyhmä: 15–65 vuotiaat valtakunnallisesti.
- Vastaajia: 6 086 suomalaista.
Aavan kokonaistulos vuoden 2023 vertailussa oli 3.59, mikä tarkoittaa mainepisteiden nousua edellisvuodesta jopa +0.11 yksikköä.

Samalla Aavan maine harppasi sote-toimijoiden vertailussa sijalle 5, mikä tekee Aavasta selkeästi hyvämaineisimman yksityisen lääkärikeskuksen. Aavan edellä olivat vain Tekonivelsairaala Coxa, Sydänsairaala, KYS ja Helsinki Missio.
Kokonaisarvosana ylitti 3.50 arvon, jota pidetään hyvän tuloksen rajana. Erityisen korkeat pisteet Aava sai talouden (3.88), johdon (3.66) sekä työpaikan (3.60) teemoissa.
Työnantajamaine
Selvitys Aavan työnantajamaineesta tehtiin vuonna 2023 ensimmäistä kertaa.
- Tavoite: Selvittää Suomessa toimivien sosiaali- ja terveyspalveluorganisaatioiden työnantajamainetta potentiaalisten työntekijöiden keskuudessa.
- Tiedonkeruu: 13.11.–11.12.2023 sähköisellä kyselylomakkeella.
- Kohderyhmä: 15–65 vuotiaat sote-alalla työskentelevät ja aloja opiskelevat valtakunnallisesti.
- Vastaajia: 1 936 suomalaista, joista 759 oli sosiaalialan ja 1 177 terveydenhuoltoalan osaajia.
Aavan kokonaistulos vuoden 2023 työnantajamainevertailussa oli 3.48, mikä tarkoittaa kohtalaista tulosta. Se jää 0.02 yksikköä hyvän tuloksen rajasta.

Hyvälle vihreälle tasolle (yli 3.50) vertailussa yltää Aavan talous (3.70) ja innovaatiot (3.51). Heikoimman arvosanan sai vuorovaikutuksen teema (3.30).
Aavan kokonaismaine on hieman parempi kuin verrokkina olleen Mehiläisen (3.41). Maineen rakenne on molemmilla organisaatioilla hyvin samankaltainen.
2022 tulokset
Suuri yleisö
- Tavoite: Selvittää Suomessa toimivien sosiaali- ja terveysalan yritysten ja organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa.
- Tiedonkeruu: 18.3.–20.4.2022 sähköisellä kyselylomakkeella.
- Kohderyhmä: 15–65 vuotiaat valtakunnallisesti.
- Vastaajia: 5 906 suomalaista.
Suuren yleisön keskuudessa Aavan kokonaismaine saavutti arvosanan 3.48, mikä jää 0.02 yksikköä alle hyvän rajan. Myös kahden suuren yksityisen kilpailijan tulokset ovat tuon saman 0.02 marginaalin sisällä eli yksityisten lääkärikeskusten maine on vuonna 2022 ollut yleisön silmissä hyvin tasavertainen.

Vihreälle ei hyvän tuloksen sektorille ylsivät talouden (3.69) ja johdon (3.55) osa-alueet.
Aava sijoittui kaikkien 36 tutkitun organisaation joukossa sijalle 16.
Edellisvuodet
Aavan kokonaistulokset suuren yleisön keskuudessa vuosina 2019–2021:
- 2021: 3.54
- 2020: 3.58
- 2019: 3.39
Miksi Aava?
- Olemme kotimainen toimija, joka maksaa veronsa täysimääräisenä Suomeen.
- Meillä on ihmistä ymmärtävät arvot ja haluamme olla Suomen ihmisvastuullisin yritys.
- Meillä työntekijä ja ammatinharjoittaja tietää kenelle tekee töitä, sillä perheyrityksemme omistajilla on kasvot.
Kuinka Luottamus&Maine -tutkimukset toteutetaan
Organisaatioita arvioidaan T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Lue lisää tutkimusmallista T-Median sivuilla.