Aavan etähoitopalvelu tuo työterveyshuollon asiakkaalle jopa 20 %:n säästöt

Julkaistu 8.3.2018

Suomalaiset ovat ottaneet terveydenhoidon etähoitopalvelut omakseen. Chateissä ja päivystävissä numeroissa neuvotaan, pitääkö lähteä lääkäriin vai pärjääkö kotikonstein. Lääkärikeskus Aavan etähoitopalvelu Luotsi ei vain arvioi hoidon tarvetta, vaan hoitaa etänä.

Luotsin kautta hoidetaan jo 10 000 työterveyshuollon yksilöasiakasta. Vuoden 2018 tavoite on nostaa määrä 30 000:een. Keskikokoinen Lääkärikeskus Aavan toimipiste hoitaa n. 8 000 työterveyshuollon asiakasta. Etälääketieteen tehokkuus on siis merkittävää. Reilun vuoden verran toiminut palvelu on kasvanut Aavan sisäisestä startupista merkittäväksi liiketoimintamalliksi, joka muuttaa toimialaa.

Hoito alkaa heti asiakkaan ensimmäisestä yhteydenotosta

Lääkärikeskus Aava on alan ainoa toimija, jonka työterveyshuollon asiakkaalla on käytössään työterveyslääkäri, työterveyslääketieteen erikoislääkäri sekä yleislääketieteen erikoislääkäri myös etänä. Moni asia ratkeaa Luotsin kautta jo ensimmäisessä yhteydenotossa, kun puhelimeen tai viestiin vastaa työterveyshoitaja. Työterveyshoitaja ja etälääkäri muodostavat hoitoketjun, joka hoitaa jopa 50 % yhteydenotoista etänä.

Hoitoketju ei katkea tähän, vaan asiakkaan tiedot palautuvat lääkärin vastaanoton tai laboratoriotutkimusten jälkeen Luotsi-tiimille, joka varmistaa, että hoito tehoaa. Palveluun kuuluu myös tietokantaan perustuva ennakoiva hoito. Esimerkiksi nyt maaliskuussa voidaan kontaktoida siitepölyallergioista kärsivät asiakkaat ja varmistaa, että heillä on oikea lääkitys valmiina.

Työnantajalle jopa 20 prosentin säästöt vuodessa

Luotsin suosion taustalla on etähoidon tehokkuus: palvelu säästää asiakasyritykseltä rahaa ja työntekijöiltä aikaa. Vuositasolla etäpalvelumalli tuo jopa 20 prosentin säästöt työnantajalle.

Säästöjen lisäksi Luotsin etähoitomahdollisuus luo tasavertaisuutta työterveyspalveluihin. Tämä oli erityisen tärkeää Luotsin asiakasyritykselle Folkhälsanille.

– Asiakasyrityksen näkökulmasta suurimpia etuja ovat joustavuus, turvallisuus ja saavutettavuus riippumatta asuinpaikasta. Etähoito säästää myös aikaa ja rahaa, sanoo Folkhälsanin kehittämispäällikkö Christina Söderberg.

Etähoidon mahdollisuudet monipuolistuvat koko ajan, kun perinteisiä prosesseja muutetaan sujuvammiksi. Esimerkiksi työhöntulotarkastus voidaan tehdä videoyhteyden avulla.

Oikea koko ratkaisee

Digitaaliset terveydenhuollon palvelut ovat osa Aavan ydinstrategiaa. Voimakkaasti kasvavan Luotsi-tiimin vetäjäksi palkattiin 12.2.2018 liiketoimintajohtaja Ossi Koskinen. Koskisella on vahva kokemus viiveettömien hoitoketjujen rakentamisesta terveysalalla sekä liiketoiminnan johtamisesta yksityisessä terveydenhuollossa ja lääketeollisuudessa. Viimeiseksi hän toimi Docrates Syöpäsairaalan myyntijohtajana. 

Koskisen mukaan Aavan keskeinen kilpailuetu vahvan osaamisen sekä avoimen toimintakulttuurin lisäksi on yrityksen oikea koko.

– Terveysalan digitaalisessa murroksessa menestyvät ketterät, asiakaskeskeiset yritykset. Aavan koko mahdollistaa merkittävät investoinnit digitalisointiin ja samalla uusien palveluiden nopean käyttöönoton asiakkaille, Koskinen sanoo.

Lääkärikeskus Aavan kokoinen laiva kääntyy tarvittaessa nopeasti. Luotsi-palvelu osoittaa mitä jo yhdessä vuodessa voidaan saada aikaiseksi. 

 

Lisätietoja:

Ossi Koskinen, liiketoimintajohtaja, Luotsi, Lääkärikeskus Aava, p. 050 433 7560, ossi.koskinen@aava.fi

Timo Vänttinen, työterveyshuollon ylilääkäri, Lääkärikeskus Aava, p. 050 447 1171, timo.vanttinen@aava.fi

Jaa tämä kaverillekin

Aavan uutiskirje

Piditkö tästä artikkelista? Tilaa Aavan uutiskirje, niin saat ajankohtaiset juttumme ja uutisemme säännöllisesti suoraan sähköpostiisi.