Työterveyshuollon tiedote: Aava lanseerasi uniongelmiin keskittyvän Uni Aavan alan huipun johdolla

uni_aava
Uni Aavassa uniongelmien hoito lähtee liikkeelle potilaan yksilöllisestä kohtaamisesta sekä uniongelman perimmäisen syyn etsimisestä. Apuna toimivat laaja-alaiset, tarkat tutkimukset sekä moderni teknologia. Uni Aavan toimintaa vetää unilääkäri, dos. Henri Tuomilehto, yksi alan  johtavista asiantuntijoista maailmassa.

Jopa 30 % työikäisistä kärsii unettomuudesta viikottain. Puolet suomalaisista aikuisista herää jatkuvasti aamuunsa väsyneenä. Uniongelmat vaikuttavat merkittävästi yksilön terveydentilaan ja työkykyyn, ja ilmenevät lisääntyvinä työpoissaoloina. Unihäiriöt ovat uusi kansansairaus, joka aiheuttaa sekä inhimillistä kärsimystä että miljardiluokan kustannukset niin yrityksille kuin yhteiskunnalle.

Kyseessä ei siis ole pieni ongelma. Yrityksissä työikäisten unettomuuteen ja muihin unihäiriöihin ollaan onneksi alettu viimeisten vuosien aikana havahtua, sanoo Henri Tuomilehto.

”Ongelmana on kuitenkin se, ettei pitkäaikaisten uniongelmien taustalla oleviin syihin pureuduta tarpeeksi syvällisesti, jolloin myös hoito todennäköisemmin epäonnistuu.”

”Monesti myös unettomuudesta kärsivää ihmistä vinkit viileistä lakanoista, ikkunan auki pitämisestä ja illan ruutuvapaasta ajasta vain turhauttavat. Yleismaailmallisia vinkkejä kun on jo kaikkia kokeiltu.”

Tuomilehto kertoo, että Uni Aavassa tärkein toimintaa ohjavaa tekijä on yksilöllisyys. Potilas kohdataan yksilöllisesti, hänen uniongelmansa tausta selvitetään perinpohjaisesti ja tämän jälkeen hänelle suunnitellaan yksilöllinen hoito.

Kun uniongelman todelliset syyt ovat tiedossa niin hoitavalle lääkärille kuin potilaalle, on myös hoito todennäköisemmin onnistunutta.

Uni Aavassa pitkäaikaisten uniongelmien syiden selvittämisessä käytetään apuna laajoja unitutkimuksia (unipolygrafia). Syksyn aikana myös uniapnean tutkimuslaitekanta päivitetään vastaamaan uusinta, huippumodernia ja laadukasta teknologiaa.

”Haluamme tuottaa jatkossa yhä monipuolisempaa ja laadukkaampaa hoitoa uniapneaan, ja tämän vuoksi päivitämme syksyn aikana myös uniapnean hoito-ohjeistuksemme.”

Loppukesästä 2021 Aavassa aloittaneen Tuomilehdon tunnelmat uuden Uni Aavan suhteen ovat innostuneen odottavat.

”Haluamme tarjota apuamme kaikissa Suomen Aavoissa. Meillä on moniammatillinen, huipputaitoinen tiimi tekemässä töitä uniongelmien kanssa painivien ihmisten eteen. Jokaisella on aito halu auttaa ja töitä tehdään suurella sydämellä. Meillä kukaan ei jää ongelmansa kanssa yksin.”

Suomen parasta unihäiriöiden hoitoa – Uni Aava pähkinänkuoressa:

• Aloitti loppukesästä 2021.
  • Toiminnasta vastaava unilääkäri, dos. Henri Tuomilehto tutkinut unta ja sen vaikutusta terveyteen yli 20 vuoden ajan. Tuomilehto on auttanut satoja yrityksiä kohti parempaa työ- ja toimintakykyä. Hän on yksi alan johtavista asiantuntijoista maailmassa.
  • Hoidon lähtökohtana potilaan yksilöllinen kohtaaminen sekä tarvittaessa pitkäaikaisten ongelmien syiden syvällinen selvittäminen viimeisimpien tutkimusmenetelmien ja teknologian avulla.
  • Hyvä hoidonseuranta sekä potilaan rinnalla kulkeminen oleellinen osa hoitokokonaisuutta.
  • Työterveyshuollon palveluvalikoimaan kuuluvat mm. uniapneatutkimukset, laajat unitutkimukset, vireystilamittaukset (myös ammattikuljettajille) sekä uniapnean ylipainehengityshoito (CPAP).
    • Tavoite laajentaa toiminta valtakunnalliseksi. Laajat unitutkimukset saatavilla tällä hetkellä Aava Kampista, joka on myös Uni Aavan päätoimipiste.
  • Unihäiriöiden hoito joustavasti ja kustannustehokkaasti. Nopea pääsy uneen perehtyneen lääkärin vastaanotolle sekä tutkimuksiin.