Vakuutusasiakkaana
Aavassa hoidamme kaikkien vakuutusyhtiöiden asiakkaita ja vakuutusasiakkaana sinun on helppo asioida Aavassa. Tarkista omista vakuutusehdoistasi tai vakuutusyhtiöltäsi, miten voit saada käynnille suoralaskutusluvan. Kannattaa myös tarkistaa etukäteen, mitä palveluita vakuutuksesi korvaa ja missä tilanteissa.
Jos olet hakeutumassa hoitoon työnantajasi ottaman vapaaehtoisen vakuutuksen puitteissa, tarkista oikea tapa toimia yrityksestä tai vakuutusyhtiöstä.
Asioiminen ja ajan varaaminen vakuutusasiakkaana
Kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma, voit aina hakeutua hoitoon:
• varaamalla ajan verkkoajanvarauksesta
• soittamalla ja varaamalla ajan Aavan asiakaspalvelusta numerosta 010 380 3838
• tulemalla päivystykseen
Tarkistathan oman vakuutuksesi korvattavuuden aina omasta vakuutusyhtiöstäsi:
Pohjola
Pohjolan asiakkaana voit olla yhteydessä Terveysmestari-palveluun p. 0100 5225 ennen ajanvarausta. He tekevät hoidontarpeen arvion, varaavat ajan ja tekevät useimmiten korvauspäätöksen.
LähiTapiola
LähiTapiolan asiakkaana voit varata ajan asiakaspalvelustamme p. 010 380 3838 tai verkkoajanvarauksen kautta.
Asioidessasi Aavassa, muistathan mainita olevasi LähiTapiolan vakuutusasiakas. Kun maksat käyntisi itse, voit hakea käynnistäsi korvauksia LähiTapiolan verkkopalvelun kautta.
Jos haluat hakea suoralaskutuslupaa tulevalle lääkärikäynnille, ole yhteydessä LähiTapiolan korvauspalveluihin, soittamalla numeroon 09 453 9600. Suoralaskutuslupaa tulee hakea ennen toteutunutta vastaanottoaikaa.
If
If:n sairaus- tai tapaturmavakuutusasiakkaana maksat lääkärikäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Aava hoitaa korvausten hakemisen suoraan If:stä puolestasi.
Maksuton If Suorakorvaus -palvelu on käytössäsi kaikissa Aavan yksiköissä, pois lukien työterveystoimipisteet Karaportti, Tampere ja Oulu.
If Suorakorvauksen avulla lääkärikeskuksessa käyntisi sujuu vaivattomasti, sillä teemme vahinkoilmoituksen puolestasi. Palvelun käyttö edellyttää, että sinulla on käytössä If:n sairauskuluvakuutus.
Näin If Suorakorvaus toimii:
Toimipisteessä asioidessa:
1. Kerro kassalla, että sinulla on If:n sairaus- tai tapaturmavakuutus ja anna kassalle lupa hakea suorakorvaus puolestasi.
2. Teemme Aavassa vahinkoilmoituksen puolestasi eikä sinun tarvitse ilmoittaa lääkärikäynnistä If:lle itse.
3. Pääsääntöisesti korvauspäätös voidaan tehdä heti ja sinulta veloitetaan ainoastaan omavastuu. Omavastuun määrä riippuu vakuutuksestasi. Saat korvauspäätöksen If:n Omat sivut -palveluun.
4. Tietyissä tilanteissa korvauspäätöstä ei voida tehdä heti, jolloin maksat käynnin ensin itse. Vahinkoilmoituksesi on kuitenkin jo lähtenyt If:iin ja If on sinuun yhteydessä jatkokäsittelyä varten.
5. If Suorakorvaus koskee ainoastaan lääkärikäynnin kuluja, joten muistathan hakea reseptilääkkeistä vakuutuskorvauksen If:stä.
Puhelin- ja videovastaanotolla:
If Suorakorvaus on käytettävissäsi myös puhelin- ja videovastaanotoilla, kun annat suostumuksen palvelun käyttöön ajanvarauksen yhteydessä (kysytään ajanvarausta tehdessä erikseen).
Vakuutus maksaa käynnin
Sairauskulu- ja vapaaehtoisten tapaturmavakuutuksien ehdot ja käytännöt ovat erilaisia riippuen vakuutusyhtiöstä ja vakuutustyypistä. Työtapaturmissa, liikenteen henkilövahingoissa ja ammattitautien hoidossa laki määrittää hoitokäytännöt. Tarkastathan aina käynnin korvattavuuden omalta vakuutusyhtiöltäsi.
Vakuutukset toimivat vastaanottokäynnillä yleensä näin:
Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnit ensin itse ja haet korvauksia jälkikäteen vakuutusyhtiöltäsi, ellei vakuutusyhtiösi ole antanut lupaa lähettää laskua suoraan vakuutusyhtiöön.
Lakisääteisissä vakuutuksissa (työtapaturma ja liikennevahinko) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltäsi. Muistathan myös tehdä työtapaturmissa vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöösi esihenkilösi kanssa. Liikennevahingoissa voit tehdä ilmoituksen itse vakuutusyhtiöösi.
Työnantajasi ottamissa vapaaehtoisissa henkilövakuutuksissa (sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä.
Huom: Kaikissa tapauksissa emme välttämättä voi laskuttaa vakuutusyhtiötäsi suoraan vaikka vakuutus käynnin korvaisikin lopulta. Tällöin maksat käynnin ensin itse ja voit hakea korvausta vakuutusyhtiöltäsi jälkikäteen.
Hoitojen ja tutkimusten osalta vakuutus toimii yleensä näin:
• Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito) lääkäri voi pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
• Kun vakuutusyhtiö myöntää maksusitoumuksen, laskutamme hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumuksen mukaisesti.
• Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.