Vakuutusasiakkaana
Vakuutusasiakkaana asioiminen Aavassa on helppoa. Tarkista, miten voit saada käynnillesi suoralaskutusluvan, niin asiointisi sujuvoituu entisestään. Hoidamme kaikkien vakuutusyhtiöiden asiakkaita.
Ajan varaaminen vakuutusasiakkaana
Voit asioida meillä vakuutusasiakkaana monin eri tavoin. Kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma, voit hakeutua hoitoon:
- varaamalla ajan verkkoajanvarauksesta 24/7
- varaamalla ajan Aava-sovelluksesta
- soittamalla Aavan asiakaspalveluun 010 380 3838
(arkisin 7–21, la 8–17, su 8.30–17) - tulemalla päivystykseen
Vakuutusyhtiöt
Valitse oma vakuutusyhtiösi ja tarkista, miten voit saada käynnillesi suoralaskutusluvan.
Pohjola
Pohjolan Terveysmestari-palvelusta voit hakea suoralaskutuslupaa vastaanottokäynnille.
Pohjolan asiakkaana voit olla yhteydessä Terveysmestari-palveluun soittamalla numeroon 0100 5225 ennen ajanvarausta. He tekevät hoidontarpeen arvion, varaavat ajan puolestasi ja tekevät useimmiten korvauspäätöksen.
Lue lisää Pohjolan vakuutusasiakkaana toimimisesta Aavassa.
LähiTapiola
LähiTapiolan Terveysvakuutuksen sairauskulu- tai tapaturmavakuutusasiakkaana voit hakea suoralaskutuslupaa lääkärikäynnillesi ajanvarauksen yhteydessä Aavan verkkoajanvarauspalvelussa.
Verkkoajanvarauksessa asiointi ja suoralaskutusluvan hakeminen
Suoralaskutusluvan hakeminen onnistuu, kun valitset ajanvarauksen yhteydessä ”Vakuutusasiakas” ja valitset vakuutusyhtiöksi LähiTapiolan.
Suoralaskutuslupa koskee yhdellä asiointikerralla varattua lääkärin vastaanottoa ja käynnin yhteydessä lääkärin määräämiä tutkimuksia samaan sairauteen/tapaturmaan liittyen. Tutkimuksia ja hoitoja korvataan vakuutusehtojen puitteissa.
Ajanvarauksen yhteydessä sinut ohjataan LähiTapiolan verkkopalveluun hakemaan suoralaskutuslupaa ja saat heti tiedon suoralaskutusluvasta. Tämän jälkeen palaat takaisin Aavan nettiajanvaraukseen ja voit jatkaa ajanvarauksesi loppuun.
Suoralaskutuslupa on mahdollista saada, kun omavastuu vakuutuskaudelta on jo peritty.
Voit myös varata ajan soittamalla asiakaspalveluumme 010 380 3838. Huomaathan, että puhelimitse asioidessa ei saa suoralaskutuslupaa.
If
If Suorakorvauksen avulla käyntisi Aavassa sujuu vaivattomasti. Ifin sairaus- tai tapaturmavakuutusasiakkaana maksat lääkärin vastaanottokäynnistä vain mahdollisen omavastuun ja Aava hoitaa korvausten hakemisen suoraan Ifistä puolestasi asioidessasi kassalla vastaanottokäyntisi jälkeen.
If Suorakorvaus -palvelu on käytössä myös puhelin- ja videovastaanotoilla, kun olet aikaa varatessa tunnistautunut Ifin asiakkaaksi verkkoajanvarauksessa.
If Suorakorvaus -palvelu on käytössäsi kaikissa Aavan toimipisteissä, poislukien työterveysasemat.
Lue lisää Ifin vakuutusasiakkaana toimimisesta Aavassa.
Turva
Turvan sairauskuluvakuutusasiakkaana käytössäsi on TaskuTurva-palvelu. Suorakorvauskortin avulla asiointi sujuu mutkattomasti Aavassa ja Pikkujätissä, kunhan mahdollinen omavastuuosuus on maksettu.
Hoidamme korvausten hakemisen suoraan Turvasta puolestasi, kun asioit vastaanoton jälkeen kassalla ja näytät TaskuTurva-sovellusta.
Yleisiä toimintaohjeita vakuutusasiakkaille
Vakuutukset voivat olla joko vapaaehtoisia tai lakisääteisiä. Sinulla voi olla myös työnantajan ottama vapaaehtoinen henkilövakuutus tai saatat tarvita maksusitoumusta kalliimpaan hoitoon tai leikkaukseen.
Tutustu alta, kuinka erilaiset vakuutukset toimivat yleensä vastaanottokäynneillä.
Vapaaehtoiset vakuutukset
Yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset:
Maksat käynnit ensin itse ja haet korvauksia jälkikäteen vakuutusyhtiöltäsi, ellei vakuutusyhtiösi ole antanut lupaa lähettää laskua suoraan vakuutusyhtiöön.
Lakisääteiset vakuutukset
Työtapaturma ja liikennevahinko:
Voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltäsi. Muistathan myös tehdä työtapaturmissa vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöösi esihenkilösi kanssa. Liikennevahingoissa voit tehdä ilmoituksen itse vakuutusyhtiöösi.
Työnantajan ottamat vapaaehtoiset henkilövakuutukset
Sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset:
Voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä.
Huom. Kaikissa tapauksissa emme välttämättä voi laskuttaa vakuutusyhtiötäsi suoraan, vaikka vakuutus käynnin korvaisikin lopulta. Tällöin maksat käynnin ensin itse ja voit hakea korvausta vakuutusyhtiöltäsi jälkikäteen.
Leikkaukset, hoidot ja tutkimukset
Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito) lääkäri voi pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
Kun vakuutusyhtiö myöntää maksusitoumuksen, laskutamme hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumuksen mukaisesti.
Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.
Muiden vakuutusyhtiöiden asiakkaana voit hakea korvausta maksamistasi kuluista vakuutusyhtiöltäsi.
Kun lasku lähetetään suoraan vakuutusyhtiölle, laskun yhteydessä välittyy vakuutusyhtiölle myös käynnin diagnoositieto.