Huono työilmapiiri – Mitä voin tehdä ja miten työterveys auttaa?

Julkaistu 10.1.2020

Työpaikan myrkyllinen ilmapiiri vie energiaa, aiheuttaa pahaa mieltä, heikentää työtehoa ja voi pahimmillaan johtaa uupumiseen. Lääkärikeskus Aavan työterveyshuollon palvelujohtaja Johanna Haavisto kertoo, miten jokainen meistä voi vaikuttaa työpaikan tunnelmaan ja miten työterveys auttaa, jos tilanne on ajautunut umpisolmuun.  

Huono työilmapiiri – mistä sen tunnistaa ja mistä se johtuu?  

  • Puhumattomuus on yksi myrkyllisen työilmapiirin yleisimmistä merkeistä. Avoimen keskustelun puute johtaa siihen, että asioita haudotaan omassa mielessä. Ihmiset eivät uskalla tai tahdo sanoa mielipiteitään, vaan omat tulkinnat ja oletukset lisäävät epävarmuutta ja heikentävät luottamusta. Siitä seuraa helposti mielipahakierre, ja ongelmat vain paisuvat.  

  • Huono työilmapiiri voi johtua esimerkiksi kuppikunnista, juoruilemisesta, selän takana puhumisesta, syyttelystä, huonosta vuorovaikutuksesta, huonosta johtamisesta tai kiusaamisesta. 

  • Myös eriävät käsitykset reilusta työnjaosta ja tehtävien suorittamisesta voivat johtaa huonoon ilmapiiriin. 

  • Kun työilmapiiri on huono, yhteistyö ei toimi. Silloin työpaikalla saattaa olla jopa turvaton olo. Työstä tulee selviytymistä.  

Stressiä työpaikan ongelmista? Varaa aika Lääkärikeskus Aavan työterveyslääkärin vastaanotolle tästä. 

Mihin huono työilmapiiri voi johtaa? 

Huono työilmapiiri vie energiaa ja heikentää työtehoa. Se voi aiheuttaa myös eristäytymistä, alakuloisuutta ja ärtyneisyyttä. 

Huonossa ilmapiirissä työskenteleminen voi pahimmillaan johtaa uupumiseen sekä lisätä masennusriskiä ja uniongelmia. Sairauspoissaolot lisääntyvät ja työkyvyttömyyden riski kasvaa.  

Työpaikkakiusaaminen – Minua kiusataan töissä. Mitä teen? 

  • Kerro kiusaajalle, miltä hänen käytöksensä sinusta tuntuu ja ettet hyväksy sitä.  

  • Ellei tilanne muutu, vie asiaa eteenpäin: kerro esimiehellesi tai HR:lle.  

  • Jos kiusaajasi on esimiehesi, kerro kiusaamisesta esimiehen esimiehelle. 

  • Voit myös olla yhteydessä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun tai luottamusmieheen.  

  • Työterveyshuolto voi auttaa purkamaan tilannetta ja tukea henkistä jaksamistasi.   

  • Kiusaamisen tunnusmerkkejä ovat toistuvuus ja pitkäkestoisuus. Kirjoita siksi muistiin, mitä on tapahtunut, milloin, miten usein ja kuinka kauan tilanne on jatkunut. Se on tärkeää, kun työnantajasi puuttuu kiusaamiseen ja vie asiaa eteenpäin.  

Huono vuorovaikutus – Työkaverini puhuu minulle tylysti. Mitä voin tehdä? 

  • Ota asia esiin rohkeasti. Kerro työkaverillesi suoraan, että hänen viestintänsä tuntuu sinusta kurjalta. Älä kuitenkaan syyttele, vaan yritä antaa palaute rakentavasti.  

  • Muista myös, että ihmiset viestivät eri tavoin, eivätkä aina koe asioita samoin. Jollakulla voi olla tylyltä vaikuttava tapa viestiä, eikä hän välttämättä edes huomaa sitä itse.  

  • Jos tilanne ei ratkea tai et rohkene ottaa asiaa esille suoraan, kerro asiasta esimiehellesi tai työkaverillesi ja pyydä heiltä tukea tai apua. 

  • Jos et halua kertoa asiasta työpaikalla, ole yhteydessä työterveyteen. Usein jo jonkun ulkopuolisen kanssa sparrailu auttaa: saat uusia eväitä ja näkökulmia asiaan.  

  • Jos haluat pysyä anonyyminä, työterveys voi olla yhteydessä työpaikkasi johtoon ja kertoa, että työpaikan keskustelukulttuuria on syytä tarkastella. Muista, että työterveydellä on vaitiolovelvollisuus. Voit aina olla yhteydessä työterveyteen turvallisin mielin.  

Työpaikan kuppikunnat – Kollegani jätetään ulkopuoliseksi. Miten voin auttaa häntä ja parantaa yhteishenkeä? 

  • Pyydä työkaveriasi mukaan lounaille ja kahville. Kerro myös muille, että sinusta tuntuu, että hän jää helposti porukan ulkopuolelle. Kantakaa yhdessä vastuu, että jokainen otetaan mukaan. Se luo turvallisuuden tunnetta ja vahvistaa tiimiänne.  

  • Kerro tarvittaessa myös esimiehellesi, että työkaverisi tuntuu jäävän ulkopuoliseksi. Esimiehen velvollisuus on varmistaa, että ketään ei syrjitä ja työyhteisö toimii.   

Hankala työkaveri – En tule toimeen kollegani kanssa. Mikä auttaisi? 

  • Työkavereiden kanssa ei aina ystävysty, eikä tarvitsekaan – kunhan tulette toimeen.  

  • Lounailla ja kahvitauoilla kannattaa välillä puhua muusta kuin työstä. Kun tunnet toisen paremmin, häntä on helpompi ymmärtää. Se lisää empatiaa eikä konflikteja tule yhtä helposti.  

  • Mieti, miten puhuisit ystävällesi. Puhu samoin kollegallesi.  

  • On teidän molempien vastuulla ymmärtää tilanne ja yrittää tulla toimeen keskenänne. Jos omat neuvonne eivät riitä, pyydä esimieheltä tai työterveydestä apua.  

Epäoikeudenmukainen esimies – Minusta tuntuu, että pomoni ei ole tasapuolinen. Mitä voin tehdä? 

  • Jos esimies tuntuu kohtelevan eri ihmisiä eri tavoin, ehdota palaverissa, että keskustelette koko tiimin kanssa yhdessä siitä, mitä reilu kohtelu ja oikeudenmukaisuus tarkoittavat työpaikallasi.  

  • Voi olla myös yhteydessä esimiehen esimieheen.  

  • Ota yhteyttä työpaikan työsuojeluun tai työterveyteen. Heillä on ehdoton vaitiolovelvollisuus, eli esimiehesi ei saa tietää asiasta ilman suostumustasi. Työsuojelu tai työterveys voi myös olla yhteydessä yrityksesi johtoon tai järjestää yhteisen palaverin työpaikallesi – mutta vain, jos annat siihen luvan.  

Työterveys ja huono työilmapiiri – Milloin voin olla yhteydessä työterveyteen ja miten työterveys voi auttaa? 

Työterveyteen kannattaa olla yhteydessä heti, kun sinusta tuntuu, ettet pysty ratkaisemaan asiaa työpaikan sisällä. Mitä nopeammin tilannetta aletaan ratkoa, sitä helpompi se on selvittää.  

Työterveys voi: 

  • auttaa sinua löytämään ratkaisuvaihtoehtoja asian edistämiseen työpaikallasi.  

  • järjestää yhteisen palaverin sinun ja työkaverisi tai esimiehesi sekä työterveyden edustajan kesken. 

  • ohjata tukikäynneille, jos tilanne on aiheuttanut esimerkiksi unettomuutta tai masennusta. 

  • olla yhteydessä yrityksen johtoon ja kehottaa heitä tarkastelemaan työpaikan pelisääntöjä ja ilmapiiriä. 

  • jos tilanne kärjistyy tai pitkittyy, voidaan järjestää ulkopuolisen vetämä työyhteisösovittelu. Silloin jokaisella on mahdollisuus kertoa oma näkökulma ja toive muutokseen. 

Varaa aika Lääkärikeskus Aavan työterveyslääkärin vastaanotolle tästä

Milloin on syytä harkita työpaikan vaihtoa? 

Pysähdy ensin tarkastelemaan tilannetta: oletko tuonut ongelmat esiin ja yrittänyt puhua ja ratkoa niitä?  

Jos sinusta tuntuu, ettet tule jaksamaan työssäsi, silloin kannattaa pohtia, onko nykyinen työ sinun juttusi.  

Hyvässä työpaikassa ilmapiiri on kannustava ja välitön. Erilaisuus hyväksytään, ja jokainen saa olla oma itsensä. Asioista keskustellaan yhdessä ja kaikki uskaltavat puhua – ja olla myös eri mieltä.  

 

Asiantuntijana Lääkärikeskus Aavan työterveyshuollon palvelujohtaja Johanna Haavisto.  

Aava työilmapiiri työterveys

Lue lisää aiheesta

Jaa tämä kaverillekin

Aavan uutiskirje

Piditkö tästä artikkelista? Tilaa Aavan uutiskirje, niin saat ajankohtaiset juttumme ja uutisemme säännöllisesti suoraan sähköpostiisi.