Selittämätön selkäkipu voi johtua stressistä

Selkäkivut ovat yleinen ja kiusallinen vaiva, mutta niistä ei kannata pelästyä. Itse voi vaikuttaa kipujen voimakkuuteen sekä kuntoutumisen onnistumiseen.

Selkäkivut usein pysäyttävät ja rajoittavat elämää, mutta harvoin kyseessä on vakava sairaus. Suurimmassa osassa tapauksista kivulle löytyy syy sekä hoitokeinot.

- Vain 10-15 prosenttia selkäkivuista johtuu jostain sairaudesta, kuten reumasta tai syövästä. Hyvin harvoin selässä on myöskään jotain rikki. Yleisin kudosvaurio on välilevyn repeämä, mikä on helppo todentaa magneettikuvissa, kertoo Tero Lagerstedt, Aavan fysiatrian erikoislääkäri.

Magneettikuvissa voidaan nähdä myös nikamien kulumia, joita voi olla nuorillakin ihmisillä. Kulumat eivät kuitenkaan nekään vielä selitä kipuja.

- Suurin osa kivuista on peräisin lihasten ja lihaskalvoketjujen toimintahäiriöistä. Lantion hallinnalla on iso merkitys. Esimerkiksi kireät lonkankoukistajat vievät lantion väärään asentoon ja se voi aiheuttaa alaselkäkipua.

Yksi toimintahäiriö liittyy SI-niveleen, jota harva lääkärikään osaa vielä diagnosoida. Syvällä lantiossa ristiluun ja suoliluun risteyskohdassa sijaitseva SI-nivel saattaa aiheuttaa kipua jumittumalla virheasentoon.

- Moni on voinut kärsiä tietämättään SI-nivelen aiheuttamasta kivusta vuosia. SI-nivelen toimintahäiriö on helppo korjata mobilisoimalla eli tuomalla kohtaan liikettä kevyellä käsittelyllä.

Stressi pingottaa lihakset

Lihaskireydet eivät siis näy magneettikuvissa. Lihakset kiristyvät hapenpuutteesta, joka aiheuttaa kipua lihaksissa. Hapenpuute johtuu yleensä liikunnan puutteesta ja liiasta istumisesta.

- Tuoli on vihollisemme. Moni istuu koko päivän – työmatkat, työpäivät ja vielä kotona. Usein taustalla on lisäksi huono ergonomia. Selän pienet tukilihakset veltostuvat staattisuudesta, muistuttaa Lagerstedt.

Myös stressi kiristää lihaksia. On todettu, että ainakin työhön tyytymättömyys vaikuttaa lihasten jännittymiseen.

- On mielenkiintoista, että laman aikaan 90-luvun alussa oli selvä piikki selkäkiputilastoissa. Laman jälkeen selkäkivut taas vähenivät.

Selkäkipu voi johtua myös omista huonoista valinnoista

Stressiä voivat aiheuttaa myös perhe- ja parisuhdeongelmat. Sekin voi aiheuttaa ahdistusta, jos ei tiedä kivun syytä, tai jos selkäkivut jatkuvat pitkään.

- Itse voi tehdä paljon. Paranemiseen kannattaakin suhtautua positiivisesti ajatellen, että se on mahdollista, sen sijaan että pelkäisi pahinta ja ajattelisi, ettei ikinä parane. Omalla aktiivisuudella ja suhtautumisella on iso merkitys kuntoutumiseen.

Selkäleikkauksia tehdään yhä harvemmin, sillä suurin osa pystyy kuntoutumaan ilman leikkausta. Joskus harvoin selkäkipuun ei löydy mitään syytä, vaikka potilas tekee kaiken mitä kuuluu.

- Silloin on aiheellista kartoittaa potilaan koko elämäntilannetta. Taustalla voi olla ehkä psyykkisiä ongelmia, jolloin jännittää selällään. Yleensä ihminen, joka on tyytyväinen elämäänsä, kokee vähemmän kipuja.

Kivun kanssa elämiseen voi hakea apua myös erilaisista rentoutumiskeinoista. Tutkitusti huomion suuntaaminen kivusta toisaalle vähentää kivun tuntemusta.

 

Teksti: Satu Väisänen