
Aava Sairaala lanseerasi Skuuttiklinikan ehkäisemään sähköskuuttitapaturmia

Jokainen uusi sähköskuuttikausi tuo mukanaan katuja pitkin kiitäviä ajopelejä – ja valitettavan usein myös päivystykseen päätyviä potilaita. HUSin tilaston mukaan Pelkästään Helsingissä tapahtuu ajokauden aikana satoja sähköpotkulautaonnettomuuksia.
Aava Sairaala reagoi ilmiöön lanseeraamalla ennaltaehkäisevänä hoitotoimenpiteenä Skuuttiklinikan eli videosarjan, joka opettaa ajamaan oikein. Tavoitteena ei ole houkutella ihmisiä hoitoon, vaan pitää heidät poissa sieltä.
– Haluamme näyttää, että osaamisemme ei rajoitu hoitohuoneisiin. Olemme olemassa potilaita varten – myös silloin, kun he eivät vielä ole potilaita, sanoo Aava Kampin yksikönjohtaja Anna Artto.

Ei syyllistämistä, vaan opastusta
Sähköpotkulautailu jakaa mielipiteitä ja nousee jatkuvasti otsikoihin. Aava ei halua ottaa kantaa puolesta tai vastaan, vaan keskittyy siihen, mikä lopulta merkitsee: mitä useampi ihminen pääsee kotiin ehjänä, sen parempi.
– Skuutti on liikenneväline, jota käytetään ilman koulutusta, ilman kypärää ja usein väärinpäin seisten. Kun matka katkeaa, jälki voi olla karua. Mitä jos sen sijaan että syyllistäisimme skuuttaajia, opettaisimme heille lajin alkeet ennen kuin he päätyvät paikkailtaviksi? sanoo Aavan markkinointipäällikkö Joona Salminen.
Skuuttiklinikka, eli miten välttää päivystysreissu tänä kesänä? on Aava Sairaalan tapa tuoda asiantuntemus näkyväksi siellä, missä onnettomuuksia tapahtuu: kaduilla, kulkuvälineissä, arjessa.
Napakoissa ja hyödyllisiä videoissa skuuttauksen Suomen mestarit, maailman huiput Alli Vormala ja Oiva Lehtonen opastavat kokemattomampia skuuttaajia pilke silmäkulmassa – miten seistään oikein, mihin suunnata katse ja miten selvitään ehjin nahoin spårakiskojen, kanttareiden ja muiden kaupunkitilojen sudenkuoppien läpi.
– Sähköpotkulautailussa paras ja helpoin keino lisätä turvallisuutta on kypärän käyttö, muistuttaa Alli Vormala.
– Pysy skarppina ja pidä meininki rentona, tiivistää Oiva Lehtonen.
Kampanja näkyy katukuvassa ja sosiaalisessa mediassa 9.6. alkaen.


