5 askelta terveyteen – näin asioit Aavassa

Lääkärissä käynti on huoletonta, kun pidät muutaman asian mielessä. Näitä askelia seuraamalla saat eniten irti käynnistäsi Aavassa.

1. Ajan varaaminen

Tiedätkö jo, mille asiantuntijalle tahdot ajan? Hienoa! Aavan ajanvaraus palvelee sinua osoitteessa aava.fi. Voit varata ajan myös puhelimitse asiakaspalvelustamme 010 380 3838.

Puhelut 010-alkuisiin yritysnumeroihin maksavat kotimaan lankaliittymistä 0,08 €/puhelu + 0,06 €/minuutti ja kotimaan matkapuhelimista 0,08 €/puhelu + 0,17 €/minuutti.

Terveytesi-palvelu

Kannustamme tutustumaan palveluihimme ja asiantuntijoihimme nettisivuillamme. Terveytesi-palvelusta näet koko käyntihistoriasi Aavassa. Jos tarvitset apua esimerkiksi asiantuntijan valitsemisessa, voit kysyä neuvoa myös asiakaspalvelustamme.

Etävastaanotto

Voit valita joko perinteisen vastaanottoajan Aavan toimipisteessä tai etävastaanoton. Etävastaanotolla asiantuntija soittaa sinulle varaamallasi ajalla.

Ajan peruminen

Vastaanottokäynnin voi perua veloituksetta 12 tuntia ennen vastaanottoajan alkua puhelimitse, Terveytesi-palvelussa tai varausvahvistuksen linkin kautta. Peruuttamattomasta tai liian myöhään perutusta ajasta perimme hinnaston mukaisen maksun.

2. Valmistautuminen

Jos asioit Aavan toimipisteessä, ota mukaan henkilötodistus ja Kela-kortti tai henkilökortti, johon on liitetty sairausvakuutustiedot. Jos mielessäsi on kysymyksiä lääkärille, ne kannattaa kirjoittaa ylös, jotta muistat varmasti selvittää sinua askarruttavat asiat.

Omakanta

Lääkärilläsi on käytössään tiedot aiemmista käynneistäsi Aavassa. Hoitosi paranee entisestään, kun hyväksyt tietojen luovutuksen Omakanta-palvelussa. Tietojen katseluoikeus rajautuu vain niihin Aavan työntekijöihin, joihin olet hoitosuhteessa. Luvallasi voimme pyytää sinua koskevia tietoja muilta terveyspalveluiden tuottajilta myös vastaanottokäyntisi jälkeen.

3. Ilmoittautuminen

Lääkärikäynti alkaa ilmoittautumalla Aavan toimipisteen vastaanotossa. Voit ilmoittautua itsepalveluautomaatilla tai asioida vastaanottohoitajan kanssa. Puhelimitse tapahtuva etävastaanotto on siellä missä sinäkin, eli sitä varten ei tarvitse saapua toimipisteeseen.

Ylimääräistä aikaa

Suosittelemme, että saavut toimipisteeseen noin 10 minuuttia ennen varatun vastaanottoajan alkua. Vältä myöskin menojen sopimista sille kellonlyömälle, kun vastaanottoajan on tarkoitus loppua. Lääkärimme pyrkivät pysymään aikataulussa, mutta pieneen myöhästymiseen kannattaa varautua. Myös oma vastaanottokäyntisi saattaa venyä esimerkiksi jatkotutkimusten vuoksi.

4. Lääkärissä

Lääkäri kutsuu sinut vastaanottohuoneeseen nimelläsi. Lääkäri kartoittaa tilanteesi keskustelemalla ja tutkimalla, minkä jälkeen hän tekee jatkohoitosuunnitelman.

Teemme parhaamme, että Aavassa hoitosi on sujuvaa ja sinulla on aina selkeä tieto siitä, mitä tapahtuu seuraavaksi. Vastaanoton jälkeen lääkäri kirjaa tapaamisen tiedot Aavan potilastietojärjestelmään tiedoksi seuraavaa käyntiä varten.

Jatkotutkimukset

Tarvittaviin jatkotutkimuksiin pääset Aavassa yleensä samantien. Laboratoriossa ja röntgenissä voit asioida ilman ajanvarausta niiden aukioloaikoina. Ajanvarausta vaativiin jatkotutkimuksiin saat apua vastaanoton hoitajilta. Voit myös jättää puhelinnumerosi, niin hoidonjärjestelijämme ottaa sinuun yhteyttä.

Hoitosi nopeutuu, kun tarvittavat jatkotutkimukset tehdään Aavassa, sillä tulokset välittyvät suoraan hoitavalle lääkärille. Aavassa tehdyt tutkimukset ovat aina korkealaatuisia ja vertailukelpoisia keskenään.

Tulosten kuuleminen

Lääkäri kertoo tutkimusten tulokset puhelimitse, testiviestillä, Omakanta-palvelussa tai uudella vastaanottokäynnillä. Näet laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tulokset heti niiden valmistuttua myös Terveytesi-palvelussa. Jatkohoito voidaan toteuttaa myös etävastaanotolla, jos lääkärisi on mukana palvelussa. 

5. Maksaminen

Voit maksaa käyntisi toimipisteen vastaanotossa käteisellä, pankki- ja luottokorteilla, Aava-tilillä tai Aavan lahjakortilla. Lasku muodostuu asiantuntijan palkkiosta, tutkimusten ja toimenpiteiden kustannuksista, hinnaston mukaisesta poliklinikkamaksusta sekä Kanta-maksusta, joka kattaa kansallisen potilasarkiston ja e-reseptin kustannukset.

Kelakorvaus

Kela korvaa osan tutkimus- ja hoitokuluista. Kun näytät Kela-kortin, saat hoidostasi saman tien Kela-korvaukset.

Etkö jaksanut lukea? Tässä lyhyesti tärkeimmät kohdat:

Varaa aika netissä osoitteessa aava.fi tai puhelimitse 010 3803838.

Saavu paikalle 10 minuuttia ennen vastaanottoaikaa. Varaa vähän aikaa myös vastaanoton jälkeen.

Tapaa lääkäri. Pyrimme siihen, että saat kaiken tarvitsemasi hoidon yhdellä käynnillä.

Kuittaa käyntisi. Kun otat mukaan Kela-kortin, saat korvaukset heti.

Kyllä hoituu - lääkärikeskus Aavassa asiointi on huoletonta