Aava mukana Junctionissa – ratkaisujen äärellä mielen hyvinvoinnin tueksi
– Halusimme viedä hackathoniin haasteen, joka ei ainoastaan kosketa yksilöitä, vaan myös organisaatioita. Tavoitteemme oli löytää ratkaisuja, joiden avulla ihmiset voisivat tunnistaa itselleen sopivan työpaikan – sellaisen, joka vastaa heidän arvojaan ja odotuksiaan. Samalla halusimme tuoda esiin, kuinka yritykset voivat paremmin huomioida työntekijöidensä mielen hyvinvoinnin, kertoo Hanni Marin Aavan PMO Lead.
Aavan haaste pohjautui kahteen ideaan, jotka syntyivät Aavan aiemmin tänä vuonna järjestämässä Mielen päälle -thinkathonissa. Haaste herätti suurta kiinnostusta Junctionissa, ja peräti 50 tiimiä tarttui siihen.
Hackathonissa merkityksellisyys korostui
– Meidät yllätti positiivisesti, miten moni osallistuja kertoi valinneensa haasteemme sen merkityksellisyyden vuoksi. Monet nuoret kokivat, että aihe oli heille itselleen tärkeä ja ajankohtainen. Oli upeaa nähdä, kuinka ideamme heräsivät eloon osallistujien käsissä, Aavan digitaalisten palveluiden ylilääkäri Wille Komulainen kuvailee.
Junctionin luonteeseen kuuluu tiivis aikataulu: tiimeillä oli vain 48 tuntia aikaa kehittää ratkaisunsa.
– Näimme valtavan määrän luovuutta ja out of the box -ideoita. Esimerkiksi yksi tiimi kehitti pelin, jossa työelämän kuormittavat elementit konkretisoituvat pelaajalle hauskalla mutta ajatuksia herättävällä tavalla. Toinen tiimi pohti, kuinka keskusteluja ja palavereita voitaisiin ohjata mielekkääseen suuntaan parantamalla ja varmistamalla, että kuuntelemme toinen toisiamme, Komulainen kertoo.
Voittajaratkaisut syntyivät yhteistyöllä
Kilpailun tiukasta tasosta huolimatta Aavan tiimi onnistui valitsemaan kolme voittajajoukkuetta: MatterYouMust, AavaMatch ja BalancedHub.
– Voittajatiimit onnistuivat yhdistämään luovuuden ja konkreettiset mielen hyvinvointia tukevat ratkaisut. Jokainen tiimi toi oman uniikin näkökulmansa haasteeseen ja kehitti ratkaisuja, joilla on potentiaalia muuttaa työelämää paremmaksi, Marin kehuu.
Miksi Aava oli mukana Junctionissa?
Moni osallistuja kysyi, miksi Aava oli mukana tapahtumassa, vaikka haaste ei liittynyt suoraan kaupalliseen tuotteeseen tai palveluun.
– Meille tämä ei ollut vain ideointia, vaan aito mahdollisuus oppia ja ymmärtää paremmin ihmisiä ja heidän tarpeitaan työelämässä. Olemme sitoutuneet rakentamaan parempaa työelämää kaikille – ja se onnistuu vain kuuntelemalla, katsomalla ja kokeilemalla erilaisia lähestymistapoja, Marin kiteyttää.
Aava haluaa kiittää kaikkia osallistuneita tiimejä.
– Kiitämme kaikkia heittäytymisestä haasteen äärelle. Toivomme, että jatkatte ideointia ja kehittelyä eteenpäin, kuka tietää, mitä voikaan syntyä, kun rohkeasti yrittää.