Ihmisen ei kuulu olla jatkuvasti väsynyt – 5 syytä uupuneeseen oloon

uupunut_olo/
Ajatteletko, että väsymys nyt vain kuuluu elämään? Väärin. Pitkään kestäneen nuutuneen olon syy kannattaa aina selvittää. Lääkärikeskus Aavan unilääkäri Henri Tuomilehto kertoo viisi asiaa, joista väsymys voi johtua.
FacebookTwitterLinkedIn

1. Olet väsynyt, koska nukut liian vähän

Ihminen tarvitsee unta keskimäärin seitsemästä yhdeksään tuntia yössä, ja uni on ihmisen tärkein energianlähde. Jos sitä ei saa tarpeeksi, alkaa väsyttää.

Moni kuvittelee pärjäävänsä alle seitsemän tunnin yöunilla, mutta totuus on usein toinen. Epämääräinen nuutuneisuus voikin kertoa, että nukut yksinkertaisesti liian vähän.

Kannattaa muistaa, että väsymykseen tottuu ja valtaosa väsyneistä ihmisistä ei edes ymmärrä omaa tilaansa. Silloin saattaa vain sinnitellä päivästä toiseen ja kuvitella olevansa kunnossa. Vähitellen unenpuute alkaa kuitenkin heijastua työhön ja ihmissuhteisiin. Pahimmillaan voi torkahtaa auton rattiin.

Unenpuutteesta saattaa kertoa myös se, jos nukahdat välittömästi, kun pää painuu tyynyyn. Se ei useinkaan ole merkki hyvistä unenlahjoista, vaan siitä, että kaipaat lisää lepoa.

Voit testata asian nukkumalla parin viikon ajan puoli tuntia tai tunnin enemmän joka päivä. Jos olosi paranee, olet nukkunut ennen liian vähän.

2. Unenlaatusi on heikkoa, koska et rauhoitu iltaisin kunnolla

Unen suhteen pelkkä määrä ei riitä, tarvitaan myös laatua. Jos heräät yli kaksi kertaa yössä, unesi laadussa on parantamisen varaa. Sama pätee, jos havahdut aamuyöstä, etkä saa enää unta, tai nukut yhdeksän tuntia ja heräät silti väsyneenä.

Unen laatua heikentää se, jos iltaisin puuhailee aivoja ja kehoa aktivoivia asioita. Silloin aivot surraavat vielä yölläkin, ja uni kärsii. Sen tähden useimpien ihmisten ei ole hyvä lähteä hikilenkille myöhään illalla, tehdä töitä nukkumaanmenoon saakka tai selailla somea sängyssä.

Näiden aktivoivien asioiden sijaan ainakin tunti pari ennen nukkumaan menoa kannattaa pyhittää jollekin mukavalle ja rennolle tekemiselle. Se voi olla vaikkapa kirjan lukemista, sarjan katsomista tai perheen kanssa juttelua. Näin valmistat itseäsi uneen ja parannat unesi laatua.

3. Elämä uuvuttaa, koska et arvosta unta tarpeeksi

Iso osa ihmisistä tietää, että tarvitsisi kahdeksan tunnin yöunet. Silti he nukkuvat selvästi vähemmän. Jos tunnistit itsesi, et arvosta untasi tarpeeksi.

Usein ongelma koskee pienten lasten vanhempia, jotka elävät ruuhkavuosia. Kun lapset ovat menneet nukkumaan, tekee ehkä mieli ottaa pari tuntia omaa aikaa ja katsoa vaikkapa telkkaria.

Näin kuitenkin tulee nipistäneeksi aikaa nukkumiselta – ja juuri niin ei kannattaisi tehdä. Uni on telkkaria parempi palauttaja. Mitä kuormittavampaa elämä on, sitä tärkeämpää olisi nukkua tarpeeksi.

4. Olosi on nuutunut, koska elintavoissasi on parantamisen varaa

Energiatasoon, unen laatuun ja nukahtamiseen vaikuttaa myös se, miten pidät itsestäsi huolta.

  • Liikunta tekee hyvää keholle ja mielelle, virkistää päivällä, parantaa unta ja auttaa nukahtamaan. Paras aika liikkua on hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.
  • Ruokarytmiin kannattaa myös kiinnittää huomiota. Säännöllinen ruokailu antaa energiaa ja pitää yllä vireystilaa, mutta aterian jälkeen myös ramaisee. Siksi illalla kannattaa syödä kunnolla, eikä nukkumaan ole hyvä mennä tyhjällä vatsalla. Tosin ähkykään ei ole hyväksi.
  • Epäterveellinen ruokavalio, jossa on paljon vaaleita viljoja ja sokeria ja josta puuttuu proteiinia, kasviksia ja hyviä rasvoja, voi sekin tehdä olon nuutuneeksi. Sama pätee, jos syöt liian vähän. Tällöin et saa tarpeeksi ravintoaineita ja energiaa, ja siksi olo voi olla uupunut.
  • Kofeiini pysyy verenkierrossa kymmenen tuntia. Jos olet herkkä sille, kahvia ei kannata juoda enää iltapäivällä.  
  • Alkoholi voi auttaa nukahtamaan mutta heikentää unenlaatua. Jätä siis yömyssy väliin.

5. Terveytesi reistailee, ja se väsyttää

Moni sairaus voi väsyttää ja heikentää unta.

  • Uniapnea tarkoittaa yöllisiä hengityskatkoksia. Ne huonontavat yöunta, mistä seuraa päiväväsymystä.
  • Masennuksen yksi pääoireista on väsymys ja energianpuute. Jos uupumukseesi liittyy alakuloa tai elämänilosi on kadonnut, saatat olla masentunut.
  • Raudanpuute on etenkin hedelmällisessä iässä olevien naisten ongelma, sillä he menettävät verta kuukautisten ja raskauksien aikana. Raudanpuutteesta voi seurata anemia, jonka oire on henkinen ja fyysinen väsymys.
  • Kilpirauhasen vajaatoiminta voi myös olla syynä nuutuneeseen oloon.

Väsymys – milloin lääkäriin?

Jos olet selittämättömästi väsynyt, lääkäriin kannattaa suunnata mieluummin enemmin kuin myöhemmin. Ihmisen ei kuulu olla jatkuvasti uupunut, joten väsymyksen syy kannattaa selvittää.

Epämääräinen nuutuneisuus ongelmana?

  • Varaa ensin aika yleislääkärille tai työterveyslääkärille.
  • He sulkevat pois erilaiset väsymystä aiheuttavat asiat, kuten raudanpuutteen ja masennuksen, ja ohjaavat tarvittaessa unilääkärille.

Uniongelma vaivana?

  • Kannattaa varata aika suoraan unilääkärille. Jos väsymyksen takaa paljastuu unenpuute tai unen heikko laatu, unilääkäri selvittää ensin olotilaasi ja terveyteesi liittyvät tiedot. Sitten hän tekee arvion tilanteesta ja mahdollisista jatkotutkimuksista.
  • Mikäli lääkäri epäilee, että väsymyksesi syy voi olla unihäiriö, hän ohjaa hän sinut unitutkimukseen eli yö- tai unipolygrafiaan. Tutkimuksissa selvitetään, mitä elimistössäsi tapahtuu nukkuessasi. Tutkimus on kivuton. Laitteen kanssa nukutaan yksi yö kotona, ja se mittaa muun muassa hengitystä, aivotoimintaa ja liikehdintää unen aikana.
  • Kun taustatietosi ja uniongelmien syy ovat selvillä, unilääkäri käy tulokset perusteellisesti kanssasi läpi ja laatii sinulle yksilöllisen hoitosuunnitelman.
  • Meillä Lääkärikeskus Aavassa tilannettasi myös seurataan, eli et jää univaikeuksien kanssa yksin.

Asiantuntijana Lääkärikeskus Aavan unilääkäri Henri Tuomilehto.

Artikkelit ja tiedotteet
uni/

10 tapaa parantaa unta – Tässä Aavan unihoitajan parhaiksi havaitut keinot

Nukutko huonosti? Tai haluaisitko vain saada entistä paremmat yöunet? Unenhuolto tarkoittaa keinoja, joilla voit parantaa unta lääkkeettömästi. Lääkärikeskus Aavan unihoitaja Marja Pousi kertoo, miksi työpäivän tauottaminen auttaa nukkumaan ja miten uni ja trikooneule liittyvät yhteen.
Lue lisää
unettomuus/

Valvottaako stressi? 8 vinkkiä tilapäiseen unettomuuteen

Nukuitko taas huonosti? Kun työstressi painaa tai elämässä puhaltavat muutosten tuulet, yöunet kärsivät helposti. Mikä auttaa, kun uni katkeaa? Unilääketieteeseen pätevöitynyt työterveyshuollon erikoislääkäri Helena Aatsinki neuvoo, miten huonon unen kierre pysäytetään.
Lue lisää
uni/

”Vaikeakin unihäiriö on hoidettavissa” – Unilääkäri kertoo, miten uniongelma korjataan

Unenlaatu paranee, kun syöt kunnon päivällisen, lasket illalla kierroksia ajoissa ja teet jotain mukavaa ennen nukkumaanmenoa. Jos uni ei siltikään tule, hae rohkeasti apua unilääkäriltä. Lääkärikeskus Aavan unilääkäri Henri Tuomilehto tietää, että hankalakin uniongelma pystytään parantamaan.
Lue lisää