”Vaikeakin unihäiriö on hoidettavissa” – Unilääkäri kertoo, miten uniongelma korjataan

Julkaistu 7.10.2021

Unenlaatu paranee, kun syöt kunnon päivällisen, lasket illalla kierroksia ajoissa ja teet jotain mukavaa ennen nukkumaanmenoa. Jos uni ei siltikään tule, hae rohkeasti apua unilääkäriltä. Lääkärikeskus Aavan unilääkäri Henri Tuomilehto tietää, että hankalakin uniongelma pystytään parantamaan.

Nukun huonosti – onko se normaalia?

Lähes jokainen meistä nukkuu välillä huonosti, heräilee öisin, ei saa unta tai havahtuu liian aikaisin aamulla. Se on osa normaalia elämää, eikä siitä kannata huolestua.

Jos uniongelmat jatkuvat yli kaksi kuukautta tai toistuvat vuodesta toiseen, kyseessä on unihäiriö, joka kannattaa hoitaa. Erilaisia unihäiriöitä on jopa yli 80.

Varaa aika Lääkärikeskus Aavan unilääkärille tästä

Unihäiriö – mitä se siis tarkoittaa?

  • Yleisin unihäiriö on unettomuus. Unettomuus tarkoittaa, että nukahtaminen on vaikeaa ja kestää säännöllisesti yli puoli tuntia. Siihen kuuluu myös toistuva heräily. Saatat esimerkiksi herätä aamuyöstä etkä saa enää unen päästä kiinni.
  • Toinen yleinen unihäiriö on uniapnea. Se tarkoittaa unenaikaisia hengityskatkoksia. Uniapneaa sairastaa yli miljoona suomalaista. Uniapnea aiheuttaa päiväväsymystä ja rasittaa sydäntä.
  • Kolmanneksi yleisin unihäiriö on levottomat jalat -oireyhtymä. Siinä unta häiritsee epämiellyttävä tunne raajoissa. Oireyhtymä ei liity elintapoihin, vaan se on vahvasti perinnöllinen ja yleistyy iän myötä.

Olen herkkäuninen – onko minulla unihäiriö?

Herkkäunisuus ei ole unihäiriö vaan ominaisuus. Noin 30–40 prosenttia ihmisistä on herkkäunisia. Herkkäunisuus vaivaa erityisesti tunnollisia suorittajia.

Herkkäunisen uni voi häiriintyä pienistä asioista, kuten jännittävän elokuvan katsomisesta, stressistä, äänistä tai vieraasta ympäristöstä. Herkkäunisuus on merkittävä riskitekijä unettomuudelle.

Jos olet herkkäuninen, sinun on erityisen tärkeää luoda hyvät mahdollisuudet makeille unille ja arvottaa uni korkealle päiväjärjestyksessäsi.

Mitä vaivoja unihäiriö voi aiheuttaa?

Uni on ihmisen perustarve, jota ilman ei pärjää. Yleisiä uniongelmien oireita ovat:

  • Väsymys. Väsymykseen tottuu, joten moni ei ymmärrä, kuinka väsynyt onkaan. Jos energiat ovat jatkuvasti vähissä, jotain on pielessä.
  • Ahdistus ja masennus. Uniongelmat lisäävät ahdistusta ja siten masennuksen riskiä. Toisaalta häiriintynyt uni olla ensimmäinen merkki masennuksesta.  
  • Keskittymisongelmat ja muistin pätkiminen. Kun aivot eivät saa tarpeeksi unta, ne eivät pysty toimimaan täydellä teholla.
  • Jatkuvat flunssat. Uni vaikuttaa vastustuskykyyn, ja haasteet nukkumisessa voivat saada sairastelemaan.
  • Painonhallintaongelmat. Uniongelmista aiheutuva univaje lisää usein ruokahalua, eikä väsyneenä aina jaksa liikkua. Silloin paino voi alkaa nousta.

Unettomuus, sairaus ja raskaus – mitä unettomuuden takana voi olla?

Monet sairaudet ja myös raskaus voivat aiheuttaa unettomuutta. Sen syitä voivat olla muun muassa:

  • Kivut. Ne heikentävät unta. Huono nukkuminen taas pahentaa kipuja.
  • Raskaus. Raskausajan hormonit, kasvava vatsa, sikiön liikkeet, kuorsaus ja närästys voivat heikentää raskaana olevan unta. Hyvä uutinen on, että ongelmat helpottavat, kun lapsi syntyy.
  • Masennus ja muut mielenterveyden häiriöt. Masennus aiheuttaa unettomuutta, erityisesti aamuyöstä. Ahdistus ja unettomuudesta ahdistuminen vaikeuttavat nukkumista.

Uniongelmia – milloin hoitoon?

Unilääkäriltä kannattaa varata aika mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Moni yrittää sinnitellä uniongelmien kanssa turhaan yksin. Uniongelmat ovat kuitenkin siitä kiitollisia, että unta pystytään pääsääntöisesti parantamaan. Myös vaikeat unihäiriöt ovat yleensä hoidettavissa, joten hae rohkeasti apua!

Jos sinulla on ollut haasteita nukkumisessa kuukausia tai uniongelmat vaikuttavat elämään tai toimintakykyyn, on viimeistään aika hakeutua lääkäriin.

Varaa aika unilääkäriltä. Hän on erikoistunut uniongelmien hoitamiseen.

Unihäiriöiden hoito – mitä unilääkärin vastaanotolla tapahtuu?

  • Ensimmäiseksi unilääkäri selvittää perusteellisesti kanssasi tarinasi nukkumiseen ja terveyteesi liittyen. Sitten hän tekee niiden perusteella arvion tilanteesta ja mahdollisesta jatkotutkimusten tarpeesta.
  • Pitkäaikaisissa, hankalissa unihäiriöissä unilääkäri voi suositella sinulle laajaa unitutkimusta, unipolygrafiaa. Siinä saat kotiin yhdeksi yöksi laitteen, joka mittaa muun muassa unenaikaista aivotoimintaa, hengitystä ja liikehdintää. Sen perusteella unilääkäri saa tietää, mitä elimistössäsi todellisuudessa tapahtuu yöllä.
  • Unitutkimuksen jälkeen unilääkäri käy kanssasi läpi unitutkimuksen tulokset ja selvittää syyn huonoon nukkumiseesi. Sinulle tehdään myös yksilöllinen unihäiriön hoitosuunnitelma. Tavoitteena on hoitaa uniongelmat ilman unilääkkeitä. Toki lääkkeilläkin on paikkansa unihäiriöiden hoidossa.
  • Hyvä hoidon seuranta on tärkeä osa hoitokokonaisuutta. Meillä Lääkärikeskus Aavassa et jää yksin. Kuukauden päästä tapaat unilääkärin uudelleen. Silloin selvitetään, miten hoito on tehonnut ja tehdään tarvittaessa korjausliikkeet.

Miten unta voi parantaa kotona?

Testaa ensin, nukutko riittävästi. Mene joka ilta nukkumaan puoli tuntia tai tunti normaalia aikaisemmin. Kahden viikon kuluessa huomaat, muuttuuko olotilasi.

Muista, että pelkkä määrä ei riitä, vaan unenlaatu on yhtä tärkeä. Jos puuhaat paljon iltaisin, aivosi aktivoituvat ja se heikentää unta. Silloin aivot raksuttavat, vaikka nukut, ja saatat herätä väsyneenä yhdeksän tunnin unien jälkeen.

Näin parannat unenlaatua:

  • Laske kierroksia ajoissa. Ala rauhoittua nukkumaanmenoa varten 1–1,5 tuntia etukäteen. Vältä silloin rankkaa liikuntaa, sosiaalista mediaa ja töiden tekemistä.
  • Tee illalla jotain mukavaa mutta rauhallista: katso sarjaa, lue kirjaa tai tee käsitöitä.
  • Liiku aamulla, päivällä tai alkuillasta. Liikunta rytmittää vireystilaa ja parantaa unta.
  • Syö riittävästi illalla, älä mene nukkumaan tyhjällä vatsalla. Ilta-ateria väsyttää ja auttaa nukahtamaan.
  • Vältä kofeiinia lounaan jälkeen, jos olet sille herkkä. Kofeiini vaikuttaa elimistössä kymmenen tuntia ja voi heikentää yöunta, jos sitä nauttii liian myöhään.
  • Jätä yömyssy väliin. Alkoholi voi helpottaa nukahtamista, mutta se heikentää unenlaatua.

Varaa aika Lääkärikeskus Aavan unilääkärille tästä

 

Asiantuntijana Lääkärikeskus Aavan unilääkäri Henri Tuomilehto.

Lue lisää aiheesta

Jaa tämä kaverillekin

Aavan uutiskirje

Piditkö tästä artikkelista? Tilaa Aavan uutiskirje, niin saat ajankohtaiset juttumme ja uutisemme säännöllisesti suoraan sähköpostiisi.