Ilmavaivoja ja vatsan turvotusta? Näin pääset eroon vatsavaivoista

Julkaistu 23.8.2019

Turvottaa, pierettää ja vatsassa on muutenkin tukala olo? Jos vatsasi turpoaa ilmapalloksi turhan usein, ruokavaliossasi saattaa olla viilaamisen varaa. Lääkärikeskus Aavan laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoo, mitkä ruoat turvottavat vatsaa eniten, millainen on turvotusta ehkäisevä FODMAP-ruokavalio ja miksi turvotuksesta kärsivän kannattaa käydä ravitsemusterapeutin vastaanotolla.  

Turvotus ja ilmavaivat – mistä ne johtuvat? 

  • Vatsan turvotus johtuu useimmiten siitä, että paksusuoleen kertyy ylimääräistä kaasua. Sen takana voi olla esimerkiksi ruokavalio tai ruokailun yhteydessä nielty ilma, joka poistuu ilmavaivoina tai jää turvottamaan vatsaa.  

  • Syyllinen voi olla myös ummetus.  

  • Stressi, ruokailutavat, vähäinen liikunta ja huonot yöunet voivat aiheuttaa vatsan turvotusta.  

  • Ahmiminen, pitkät ruokailuvälit ja suuret annoskoot voivat kerryttää suoleen ilmaa.  

  • Vatsaa voivat turvottaa myös jotkut sairaudet ja yliherkkyydet, kuten laktoosi-intoleranssi, keliakia, haavainen paksusuolentulehdus tai Crohnin tauti tai ärtyvän suolen oireyhtymä

  • Myös jotkut lääkeaineet turvottavat vatsaa.  

Vatsan turvotus vaivaa? Varaa aika Lääkärikeskus Aavan ravitsemusterapeutille tästä

Millainen ruoka turvottaa vatsaa? 

Vatsaa turvottavat etenkin lyhytketjuiset imeytymättömät hiilihydraatit, joita kutsutaan FODMAP-hiilihydraateiksi. Niiden ei kuulukaan imeytyä, vaan suoliston bakteerit käyttävät niitä ravintonaan. Suolistoon jää kaasua, ja vatsa turpoaa. 

FODMAP-hiilihydraatteja ovat muun muassa: 

  • vehnä, ruis, ohra

  • palkokasvit 

  • luumu 

  • omena 

  • päärynä 

  • vesimeloni 

  • avokado  

  • mango 

  • sipulit 

  • artisokka  

  • tankoparsa 

  • cashew- ja pistaasipähkinät 

  • ksylitoli, sorbitoli 

Myös hiilihappoiset juomat voivat turvottaa vatsaa etenkin, jos niissä on alkoholia. Kuohuviini, siideri, olut ja lonkero ovat vatsan turvotuksen kannalta pahimpia.  

Vatsa voi turvota myös runsaasta rasvasta. Esimerkiksi isot annokset grillimakkaraa, lohta tai oliivi- ja rypsiöljyä saattavat aiheuttaa oireita herkkävatsaisille.  

Mitä vatsan turvotukselle voi tehdä itse? 

Jos haluat eroon vatsan turvotuksesta ja FODMAP-hiilihydraatit tuntuvat pahentavan sitä, voit kokeilla karsia ruokavaliosta rukiin ja vehnän hetkeksi ja seurata, helpottuuko olo. Valitse tilalle kauraa, kvinoaa ja tummaa riisiä. 

FODMAP-ruokavalio – millainen se on?  

FODMAP-ruokavaliossa karsitaan FODMAP-hiilihydraatit pois. Sen tarkoitus on selvittää, johtuvatko vatsaoireet, kuten turvotus ja ilmavaivat, FODMAP-hiilihydraateista.  

FODMAP-ruokavaliota kokeillaan kuukauden ajan. Jos se toimii, FODMAP-hiilihydraatteja aletaan lisätä takaisin ruokavalioon yksi kerrallaan. Idea ei siis ole jättää kaikkia FODMAP-hiilihydraatteja pysyvästi pois. Kun niitä lisätään ruokavalioon vähitellen, saadaan selville, kuinka paljon voit syödä niitä ilman oireita.  

FODMAP-ruokavaliota ei pidä alkaa noudattaa ilman laillistetun ravitsemusterapeutin apua, sillä silloin ravintoaineiden saanti voi jäädä vajaaksi eikä ruokavalio ole ajan mittaan terveellinen.  

Vatsavaivoja – miten ravitsemusterapeutti voi auttaa? 

Laillistettu ravitsemusterapeutti auttaa sinua selvittämään, mistä ruoka-aineista vatsan turvotus johtuu ja laatii sinulle terveellisen, vatsallesi sopivan ruokavalion.  

Vaikka saisitkin vatsan turvotuksen kuriin vähentämällä FODMAP-hiilihydraatteja, kannattaa silti varata aika ravitsemusterapeutille. Hän pitää huolen, että ruokavaliosi pysyy tasapainoisena ja saat riittävästi vitamiineja, hivenaineita, kuituja, proteiinia ja oikeanlaisia rasvoja.   

Kuitujen puute lisää esimerkiksi riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, paksusuolensyöpään ja sydän- ja verisuonitauteihin.  

Mitä ravitsemusterapeutin vastaanotolla tapahtuu? 

Ravitsemusterapeutin vastaanotolla keskustellaan ruokavaliostasi ja selvitetään, miten sitä voidaan parantaa.  

Ennen ravitsemusterapeutin vastaanottoa sinun kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa tai valokuvata kolmen päivän ajan kaikki syömäsi ruoka-annokset ja niiden pakkaukset. Näin ravitsemusterapeutti saa selvän käsityksen ruokavaliostasi.  

Sen jälkeen ravitsemusterapeutti laatii helposti noudatettavan ja juuri sinun arkeesi sopivan ruokavalion.  

Milloin kannattaa varata aika lääkärille? 

Usein vatsan turvotus on toiminnallinen vaiva, jolloin se on vain epämukava muttei vaarallinen.  

Vaivojen takana voi kuitenkin olla myös hoitoa vaativa sairaus, kuten keliakia, Crohnin tauti, haavainen paksusuolentulehdus tai syöpä.  

Uusien vatsavaivojen syyn selvittäminen kannattaa aina aloittaa lääkärin vastaanotolla. Lääkärin diagnoosi on tarpeen erityisesti, jos 

  • vatsasi on ollut pitkään turvonnut  

  • olet yli 45-vuotias, ulosteessasi on verta, hemoglobiinisi on alhainen, olet laihtunut tahattomasti tai sinulla on yllättäen alkanutta voimakasta ripulia, josta et ole aiemmin kärsinyt. 

  • jos lääkäri ei ole koskaan sulkenut pois keliakiaa tai muun elimellisen sairaiden mahdollisuutta 

Uusia vatsavaivoja? Varaa aika Lääkärikeskus vatsa- ja suolistovaivoihin erikoistuneelle gastroenterologille. 

 

Asiantuntijana Lääkärikeskus Aavan laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

Aava vatsan turvotus

Lue lisää aiheesta

Jaa tämä kaverillekin

Aavan uutiskirje

Piditkö tästä artikkelista? Tilaa Aavan uutiskirje, niin saat ajankohtaiset juttumme ja uutisemme säännöllisesti suoraan sähköpostiisi.