Lantionpohjan lihasten kuntokartoitus

Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt voivat oirehtia virtsan tai ulosteen karkailuina, lantion elinten laskeumina, tuntohäiriöinä sekä yhdyntäkipuina. Näissä tilanteissa on usein hyvä tarkistaa lihasten toimintakyky lantionpohjan lihasten kuntokartoituksella asiaan perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolla. Lihasten toimintakykyä voidaan tutkia sisätutkimuksella ja biopalautelaitteella, kuten EMG- tai ultraäänilaitteella.

Mistä lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt johtuvat?

Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt voivat alkaa esimerkiksi raskauksien, synnytysten, ylipainon, huonon yleiskunnon tai ikääntymisen seurauksena. Häiriöitä voi kuitenkin olla kaiken ikäisillä naisilla.

Lantionpohjan lihakset voivat olla heikot tai ylijännittyneet. Fyysinen tai psyykkinen kuormitus, kuten kivun pelko ja stressi, usein pahentavat oireita.

Virtsan ja ulosteen karkailun, lantion elinten laskeumien, tuntohäiriöiden ja yhdyntäkipujen lisäksi oireita voivat olla epämääräiset selkä- ja vatsakivut sekä mielihyvän aistimisen heikkeneminen yhdynnöissä.

Voit tulla lantionpohjan lihasten kuntokartoitukseen, kun:

  • haluat tietää lantionpohjan lihasten toimintakyvyn ja kunnon.
  • haluat varmistaa, että harjoittelet oikein.
  • haluat harjoitella lantionpohjan lihaksesi hyvään kuntoon ja parantua oireistasi.
  • haluat oppia käyttämään lantionpohjan lihaksiasi paremmin ja ehkäistä oireita.

Miten lantionpohjan lihasten toimintakykyä tutkitaan?

Lihasten toimintakykyä, voimaa ja rentoutumista voidaan tutkia tekemällä sisätutkimus tai käyttämällä lihasten toimintaa mittaavaa biopalautelaitetta (EMG tai ultraääni).

Aavassa tutkimuksen tekee lantionpohjan toimintahäiriöihin erikoistunut fysioterapeutti.

Biopalautetesti tehdään emättimen tai peräaukon kautta.

Lantionpohjan lihaksiston kuntoa voidaan testata lepotilassa ja liikkeessä. Samalla saadaan selville, osaatko harjoitella oikein.

Tuloksen perusteella saat henkilökohtaiset harjoitteluohjeet sekä ohjausta lihastesi kunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Tarvittaessa sinut ohjataan lääkärille jatkotutkimuksiin.

Ehkäise vaivat ennalta

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on tärkeää, vaikkei oireita olisi. Ne heikkenevät helposti, koska nämä lihakset usein jäävät liian vähälle käytölle näkymättömyytensä takia. Niitä harvoin huomioi, elleivät ne oirehdi.

Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat ja niiden rentouttaminen onnistuu tarvittaessa. Ne toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa, ja ponnistaessa ne aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia.

Hyvän ryhdin hallinta ja yleiskunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä kuntouttamista tukevia seikkoja.

Helpot harjoitteluohjeet kotiin

Aloita lantionpohjan lihasten harjoittelu niin, että löydät oikean ja eriytyneen supistuksen. Pidä vatsa- ja pakaralihakset rentoina äläkä pidätä hengitystä.

Kokeile harjoittelua seisten, istuen ja maaten seuraavalla tavalla:

  • Imaise lantionpohjaa sisään ja ylöspäin (rypistä esimerkiksi peräaukkoa tai imaise emätintä ylös). Uloshengitys auttaa tässä.
  • Supista lihaksia kevyesti puoliteholla.
  • Pidä supistus 2-4 sekuntia ja rentouta sen jälkeen sisäänhengityksellä lihakset.
  • Toista harjoitteita 1-2 minuutin ajan.
  • Harjoittele 4 kertaa päivässä.
  • Lepää kun oikea liike ei enää onnistu.

Käytä lihaksia arjessa

Opettele käyttämään lantionpohjan lihaksia yhdessä muiden lihasten kanssa jokapäiväisessä arjessa mahdollisemman usein.

Yhdistä tietoinen ja ennakoiva lihassupistus erilaisiin toimiin, kuten yskäisyyn, nauramiseen, nostamiseen, istuutumiseen, juoksemaan pyrähtämiseen ja voimisteluliikkeisiin.

Tee harjoitukset keskittyneesti ja kärsivällisesti. Aloita oikean liikkeen tunnistamisesta. Kun edistyt, lisää mukaan kestävyys-, maksimi- ja nopeusharjoitteita.

Harjoittele myös lihasten tietoista rentouttamista.

Lihasvoiman lisääntyminen voi viedä 3-6 kuukautta. Jos olet vähänkin epävarma harjoittelusta tai edistymistä ei tapahdu, hae apua asiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta.

Ajanvaraus

Varaa aika lantionpohjanlihasten kuntokartoitukseen nettiajanvarauksesta tai Aavan asiakaspalvelusta 010 380 3838.

Jos haluat käynnistä Kela-korvauksen, tarvitset lääkärin lähetteen. Voit kuitenkin tulla kartoitukseen ilman lähetettäkin.

FacebookTwitterLinkedIn
Artikkelit ja tiedotteet
Yksityinen_sairaala_Aava

Lämminhenkinen yksityinen sairaala – 8 syytä valita Aava

Aava on suomalainen perheyritys, jonka sairaala sijaitsee ydinkeskustassa Helsingissä Aava Kampin yhteydessä. Arvoihimme kuuluu, että sinua hoidetaan kokonaisvaltaisesti ja lämmöllä ja saat tukea, jos leikkaus jännittää. Käyntisi jälkeenkään et jää yksin, vaan lääkäri seuraa toipumistasi. On monta syytä valita Aavan sairaala – tässä niistä kahdeksan.
Lue lisää
aurinkoihottuma-punoittaa-ja-kutisee

Aurinkoihottuma – Mikä siihen auttaa ja kenelle sopii valohoito?

Kutittaa, punoittaa ja näppylöitäkin nousee – aivan kuin iho olisi allerginen auringolle! Aurinkoihottuma vaivaa jossain vaiheessa jopa joka viidettä suomalaista. Paras keino välttyä siltä on suojata iho auringolta, mutta myös siedätyshoitoa on tarjolla. Lääkärikeskus Aavan ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Katariina Mähönen kertoo, mitä läiskille ja näpyille voi tehdä.
Lue lisää
rustovaurio

Rustovaurion etenemistä voi ehkäistä – Tiesitkö nämä 7 asiaa rustovammoista?

Jos rusto on kerran vaurioitunut, se ei yleensä enää parane. Hyvä uutinen on se, että liikunta ja painonhallinta vähentävät kipuja ja voivat ehkäistä rustovaurion pahenemista ja äitymistä nivelrikoksi asti. Lääkärikeskus Aavan tuki- ja liikuntaelinsairauksien vastuulääkäri Joakim Lindfors jakaa tärkeimmät faktat rustovaurioista ja kertoo, millaisesta hoidosta voi olla apua.
Lue lisää