Lantionpohjan lihasten kuntokartoitus

Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt voivat oirehtia virtsan tai ulosteen karkailuina, lantion elinten laskeumina, tuntohäiriöinä sekä yhdyntäkipuina. Näissä tilanteissa on usein hyvä tarkistaa lihasten toimintakyky lantionpohjan lihasten kuntokartoituksella asiaan perehtyneen fysioterapeutin vastaanotolla. Lihasten toimintakykyä voidaan tutkia sisätutkimuksella ja biopalautelaitteella, kuten EMG- tai ultraäänilaitteella.

Mistä lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt johtuvat?

Lantionpohjan lihasten toimintahäiriöt voivat alkaa esimerkiksi raskauksien, synnytysten, ylipainon, huonon yleiskunnon tai ikääntymisen seurauksena. Häiriöitä voi kuitenkin olla kaiken ikäisillä naisilla.

Lantionpohjan lihakset voivat olla heikot tai ylijännittyneet. Fyysinen tai psyykkinen kuormitus, kuten kivun pelko ja stressi, usein pahentavat oireita.

Virtsan ja ulosteen karkailun, lantion elinten laskeumien, tuntohäiriöiden ja yhdyntäkipujen lisäksi oireita voivat olla epämääräiset selkä- ja vatsakivut sekä mielihyvän aistimisen heikkeneminen yhdynnöissä.

Voit tulla lantionpohjan lihasten kuntokartoitukseen, kun:

  • haluat tietää lantionpohjan lihasten toimintakyvyn ja kunnon.
  • haluat varmistaa, että harjoittelet oikein.
  • haluat harjoitella lantionpohjan lihaksesi hyvään kuntoon ja parantua oireistasi.
  • haluat oppia käyttämään lantionpohjan lihaksiasi paremmin ja ehkäistä oireita.

Miten lantionpohjan lihasten toimintakykyä tutkitaan?

Lihasten toimintakykyä, voimaa ja rentoutumista voidaan tutkia tekemällä sisätutkimus tai käyttämällä lihasten toimintaa mittaavaa biopalautelaitetta (EMG tai ultraääni).

Aavassa tutkimuksen tekee lantionpohjan toimintahäiriöihin erikoistunut fysioterapeutti.

Biopalautetesti tehdään emättimen tai peräaukon kautta.

Lantionpohjan lihaksiston kuntoa voidaan testata lepotilassa ja liikkeessä. Samalla saadaan selville, osaatko harjoitella oikein.

Tuloksen perusteella saat henkilökohtaiset harjoitteluohjeet sekä ohjausta lihastesi kunnon ylläpitämiseen ja parantamiseen.

Tarvittaessa sinut ohjataan lääkärille jatkotutkimuksiin.

Ehkäise vaivat ennalta

Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on tärkeää, vaikkei oireita olisi. Ne heikkenevät helposti, koska nämä lihakset usein jäävät liian vähälle käytölle näkymättömyytensä takia. Niitä harvoin huomioi, elleivät ne oirehdi.

Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat voimakkaat ja niiden rentouttaminen onnistuu tarvittaessa. Ne toimivat yhteistyössä muiden lihasten kanssa, ja ponnistaessa ne aktivoituvat ennen pinnallisia lihaksia.

Hyvän ryhdin hallinta ja yleiskunnosta huolehtiminen ovat tärkeitä kuntouttamista tukevia seikkoja.

Helpot harjoitteluohjeet kotiin

Aloita lantionpohjan lihasten harjoittelu niin, että löydät oikean ja eriytyneen supistuksen. Pidä vatsa- ja pakaralihakset rentoina äläkä pidätä hengitystä.

Kokeile harjoittelua seisten, istuen ja maaten seuraavalla tavalla:

  • Imaise lantionpohjaa sisään ja ylöspäin (rypistä esimerkiksi peräaukkoa tai imaise emätintä ylös). Uloshengitys auttaa tässä.
  • Supista lihaksia kevyesti puoliteholla.
  • Pidä supistus 2-4 sekuntia ja rentouta sen jälkeen sisäänhengityksellä lihakset.
  • Toista harjoitteita 1-2 minuutin ajan.
  • Harjoittele 4 kertaa päivässä.
  • Lepää kun oikea liike ei enää onnistu.

Käytä lihaksia arjessa

Opettele käyttämään lantionpohjan lihaksia yhdessä muiden lihasten kanssa jokapäiväisessä arjessa mahdollisemman usein.

Yhdistä tietoinen ja ennakoiva lihassupistus erilaisiin toimiin, kuten yskäisyyn, nauramiseen, nostamiseen, istuutumiseen, juoksemaan pyrähtämiseen ja voimisteluliikkeisiin.

Tee harjoitukset keskittyneesti ja kärsivällisesti. Aloita oikean liikkeen tunnistamisesta. Kun edistyt, lisää mukaan kestävyys-, maksimi- ja nopeusharjoitteita.

Harjoittele myös lihasten tietoista rentouttamista.

Lihasvoiman lisääntyminen voi viedä 3-6 kuukautta. Jos olet vähänkin epävarma harjoittelusta tai edistymistä ei tapahdu, hae apua asiaan perehtyneeltä fysioterapeutilta.

Ajanvaraus

Varaa aika lantionpohjanlihasten kuntokartoitukseen nettiajanvarauksesta tai Aavan asiakaspalvelusta 010 380 3838.

Asiantuntijana palvelukuvauksessa fysioterapeutti Vuokko Jernfors.

FacebookTwitterLinkedIn
Artikkelit ja tiedotteet
Lucas Ihmeperheen keskimmäinen
Miltä tuntuu taltioida Emma-palkitun, kovassa nosteessa olevan artistin uraa, kun kyseessä on oma veli? Sexmane on ollut pitkään etenkin nuorten huulilla, mutta kuka oikein on artistien veljenä tunnettu taka-alalta tarkkaileva taiteilijasielu Lucas Sene?
Lue lisää
Aava Lääkärikeskus Aava saa vihdoin uudet tilat Keravalle ja sisaryhtiö Pikkujätin saman katon alle 
Keväälle 2025 ajoittuva muutto mahdollistaa kaikkien Aavan palveluiden, mutta myös Pikkujätin löytyvän taas saman katon alta Keravan keskustasta.
Lue lisää
Aava Aavan sisaryhtiö Pikkujätti on kirkkaasti hyvämaineisin yksityinen lääkäriasema 
Pikkujätti oli Luottamus&Maine-vertailussa mukana ensimmäistä kertaa ja nousi vahvalla brändillään ja hyvällä maineellaan heti listan kärkeen sijalle 2. Sisaryhtiö Lääkärikeskus Aavan maine ylsi hyvälle tasolle, mutta on hivenen laskenut sote-alan maineen mukana.
Lue lisää